Onwetendheid over zorgplicht voor medewerkers

Krijgt een van jouw medewerkers een ongeval en ontstaat daarbij schade? Dan heeft u als werkgever een wettelijke zorgplicht. Alleen weten veel ondernemers dat niet, blijkt uit onderzoek van Ipsos onder mkb-ondernemers.

Zelfs als de werkgever er alles aan heeft gedaan om een veilige werkomgeving te creëren, is hij in veel gevallen tóch verantwoordelijk voor de financiële gevolgen van een ongeval. Slechts 26 procent van de ondervraagde werkgevers is hiervan op de hoogte.

Ook bij thuiswerkende medewerkers
De onwetendheid onder werkgevers over welke situaties onder hun zorgplicht vallen, is groot. Zo weet 53 procent niet dat er ook een zorgplicht is voor een medewerker die thuiswerkt. Ook is slechts de helft van de ondernemers op de hoogte dat tijdelijke medewerkers, zoals stagiaires en uitzendkrachten, ook onder de zorgplicht van de werkgever vallen.

Ongeval buiten de werkvloer
Uit het onderzoek blijkt dat 67 procent van de werkgevers alleen een financiële vergoeding wil bieden bij een ongeval buiten de werkvloer als het bedrijf juridisch aansprakelijk is. 37 procent van de respondenten vindt dat hij een vergoeding moet geven bij een ongeval bij het thuiswerken. Ook bij schade door ongevallen tijdens dienstritten of klantbezoeken vindt het merendeel van de respondenten dat zij een vergoeding dienen te geven aan de medewerker.

Werknemersschadeverzekering
Een werknemersschadeverzekering van Univé verzekert u tegen schade die uw werknemers oplopen door werkgerelateerde activiteiten. Want als zij bijvoorbeeld een (auto)ongeluk krijgen, dan draait u voor de kosten op. En die kunnen flink oplopen. Deze verzekering dekt werkgerelateerde schade bij uw werknemers of andere personen zoals zzp’ers die u inhuurt en die in uw bedrijf onder uw regie meewerken. Het gaat om schade die zij oplopen terwijl zij werkzaamheden voor u uitvoeren of onder uw directe aanwijzingen staan. Wilt u meer weten? Wij helpen u graag met advies over een passende oplossing om het risico te verzekeren.

Hessel Korpershoek is adviseur bedrijven in de regio Nijkerk/Hoevelaken bij Univé

www.unive.nl/zakelijk

Geplaatst op: 12-09-2019