Online Tuincoach tekent voor ledenwerving BHN

NIJKERK – Hij legt makkelijk contact met mensen en gaat graag met ze in gesprek. Onmisbare eigenschappen voor het nieuwe bestuurslid Wim den Oudsten, die binnen de BHN de ledenwerving gaat doen. In zijn werk als online tuincoach weet hij bovendien als geen ander relaties te leggen en samenwerkingen te initiëren.

Hij is inmiddels vijf jaar lid van de BHN, en uit dit netwerk zijn inmiddels de nodige samenwerkingen gegroeid, vertelt hij. Bijvoorbeeld met een bouwbedrijf, dat hem regelmatig inschakelt om mee te denken in een bouwteam. Op zijn beurt weet hij deze ondernemer te vinden als hij een klant heeft waar een aanbouw of dakkapel gezet moet worden.

Online Tuincoach
Als voormalig allround hovenier ontdekte hij een grote vraag naar hulp en advies bij het uitdenken van de tuin. “Hoe kan ik met een kleine aanpassing mijn tuin verbeteren, hoe kan ik zelf mijn tuin aanleggen als ik maar over een klein budget beschik of hoe zorg ik dat ik jaarrond kan genieten van een frisse, groene tuin? Daarom ben ik gestart als tuincoach. Dé manier om klanten op weg te helpen bij het uitdenken, onderhouden of vernieuwen van alles in en om de tuin.”

Hergebruik van materialen
Hoveniers, bouwbedrijven, architecten, scholen én particulieren schakelen hem steeds vaker in voor advies en tuinbegeleiding. Dat kunnen langere trajecten zijn, maar ook in een paar uur kan er veel bereikt worden. “Mensen hebben bijvoorbeeld een huis gekocht maar weten niet wat ze aan moeten met de tuin. Ik ga een paar uur met ze zitten, adviseer ze over de plantenkeuze en geef tips over een praktische en mooie indeling. Dan zijn ze vaak al een heel eind op weg geholpen. En waar veel hoveniersbedrijven de tuin vaak helemaal leeg maken en opnieuw beginnen met aanleggen, besteed ik juist veel zorg aan hergebruik van materialen die nog goed zijn. Ik ben enthousiast over groene, klimaatadaptieve tuinen. Daar is gelukkig ook steeds meer vraag naar. Aan mij de uitdaging om elke vierkante meter te benutten.”

Online aansturing
Zijn bedrijfsnaam zegt het al: veel contact gebeurt online. En zeker na de coronatijd zijn mensen hier nóg meer aan gewend geraakt. “Ik heb projecten lopen door heel Nederland. De intake doe ik online, dat scheelt heel veel vervuilende kilometers. En op basis van filmpjes en foto’s kan ik vaak prima advies geven. Ook het aansturen van een hovenier of andere betrokken partijen kan vaak via WhatsApp of beeldbellen.” Een goede communicatie is daarbij onontbeerlijk, en het vraagt soms om enig omdenken bij betrokken partijen. “Maar mensen raken er aan gewend, en stellen het ook steeds vaker zelf voor.”

www.onlinetuincoach.nl

Geplaatst op: 22-04-2022