Nijkerkse super Boni ‘verdwijnt’ uit straatbeeld

NIJKERK – Supermarktketen Boni uit Nijkerk fuseert met Nettorama. De nieuwe keten gaat verder onder de naam Nettorama, het distributiecentrum van Boni in Nijkerk blijft open. Dat melden de supermarktformules in een gezamenlijk persbericht.

Boni werd in 1972 opgericht door Gerrit Klaassen. De keten bestaat op dit moment uit 51 winkels. Het hoofdkantoor en het distributiecentrum zijn gevestigd in Nijkerk. Bij de supermarkt werken 3.450 medewerkers. In de komende jaren worden de Boni-winkels omgebouwd en verdwijnt de merknaam geleidelijk uit het straatbeeld.

Belang van schaalvergroting
Boni-directeur Bouke van der Wal is trots op wat Boni als zelfstandige supermarktformule heeft bereikt en benadrukt het belang van schaalvergroting. “We zijn allebei succesvol in de markt en financieel robuust. Boni staat er uitstekend voor. Lokaal hebben wij met onze formule een hele goede naam opgebouwd. Dit hebben wij mede bereikt door de persoonlijke inzet en betrokkenheid van al onze medewerkers. Zij zijn hierin een hele belangrijke succesfactor. De krachtenbundeling met Nettorama maakt ons allebei sterker. Schaalvergroting is in de huidige marktomstandigheden nodig om klanten tegen de laagste prijzen te blijven bedienen en aantrekkelijk te blijven als werkgever.”

Geen banen verloren in distributiecentrum
Door de samenvoeging van Boni en Nettorama ontstaat een A-merkdiscounter met ruim 80 winkels en circa 6.800 medewerkers. Medewerkers in de winkels en in de distributiecentra behouden hun baan. Ook blijft het distributiecentrum van Boni in Nijkerk open. Op termijn vervallen er wel kantoorbanen bij de nieuwe fusie-supermarkt.

De samenvoeging van Nettorama en Boni is onder voorbehoud van goedkeuring door de Autoriteit Consument & Markt en advies van de Ondernemingsraad van Boni.

Geplaatst op: 13-08-2023