Terugblik 2021: Nijkerkse ondernemers houden rug recht

Corona, stijgende grondstofprijzen, een ongekende krapte op de arbeidsmarkt, tegenslag na tegenslag voor de horeca…2021 was me het jaartje wel. Nijkerkse ondernemers blikken terug, maar ook vooruit. En dan blijft ondanks alles optimisme de boventoon voeren. 

Bakkerij Toebast
Een grote verbouwing is een spannende stap in een jaar als dit. Daar kan de Hoevelakense brood- en banketbakker Dennis Toebast over meepraten. Het was dan ook een hectisch jaartje, blikt hij terug. ”De verbouwing ging op 4 januari van start waarop we negen weken lang op een andere locatie zaten, waar de klanten ons overigens heel goed wisten te vinden.”Geluk
”Als bakkerij hadden we het geluk dat we tijdens de lockdown in januari open mochten blijven. De meeste winkels waren noodgewongen gesloten. Dat was ontzettend vervelend om te mee te maken. We hebben er tijdens de bouw wel profijt van gehad, want we konden de containers overal neerzetten en hadden alle ruimte om de materialen kwijt te kunnen. Een geluk bij een ongeluk.”

Hoogtepunt
“Hoogtepunt van 2021 was de verbouwing uiteraard. Het was best spannend om in deze tijd zo’n grote stap te zetten. Eigenlijk zouden we na de zomervakantie van 2020 van start gaan, maar dat hebben we uitgesteld omdat niet alle bouwmaterialen beschikbaar waren. Toen al het materiaal binnen was en we in januari van start konden gaan, liepen we weer tegen andere uitdagingen aan. Het aantal mensen op de werkvloer was wegens corona beperkt. En de een na de andere timmerman, elektricien of loodgieter viel uit door corona. Het is nog een wonder dat het gelukt is, en zelfs nog sneller dan binnen de geplande elf weken. Een hoogtepunt voor mij is ook dat we in Hoevelaken fantastische consumenten hebben, die echt snappen dat lokaal kopen in deze tijd superbelangrijk is. Als ondernemers in Hoevelaken zijn we trots op en blij met die steun.”

Dieptepunt
“Deze zomer werden we getroffen door een flink aantal coronagevallen in de productie. Een aantal bakkers bleek na hun vakantie corona te hebben, en moesten noodgedwongen hun ‘vakantie’ verlengen. En meer in het algemeen is het natuurlijk een kleine ramp dat het hele sociale leven een tijdlang heeft stilgelegen. Ik houd van het contact met mensen, eropuit gaan. Lekker een hapje eten. Daar hebben we allemaal last van gehad”.

“De belangrijkste ontwikkelingen in de bakkersbranche? Dat is wat mij betreft de zorgelijk snelle stijging van de energieprijzen. Ik zal je vertellen dat we tot dusver maandelijks 2.800 euro kwijt waren, maar dat we momenteel 9.000 euro aan energielasten betalen per maand. Drie keer zoveel dus. Het kabinet zegt op 1 januari maatregelen te gaan nemen; ze kunnen er ook best iets aan doen, want de helft van de energiekosten bestaat uit belasting, en die is ook verdrievoudigd. Ook de prijsstijging van grondstoffen is een zorgenkindje. Met name de prijs van graansoorten is huizenhoog. En ten slotte is de schaarste op de arbeidsmarkt ook in de bakkersbranche een probleem. We doen er alles aan om de nieuwe generatie enthousiast te maken voor het bakkersvak, en dat lukt ons hier aardig.”

“Volgend jaar zal de winkel lekker blijven draaien, verwacht ik. We hebben het kneiterdruk en dat zal voorlopig zo blijven. Gemiddeld 23% van de consumenten koopt hun brood inmiddels bij de ambachtelijke banketbakker, en dat cijfer zal alleen maar stijgen, is de verwachting. De bezetting zal een uitdaging blijven, maar we werken er samen met het onderwijs aan om jonge bakkers op te leiden. Wij willen ook in 2022 die ambachtelijke bakker blijven die alles zelf maakt. En natuurlijk blijven we genieten van ons mooie vak.”

Clubhuis De Zuidwal
Genieten van zijn vak, doet ook Dennis van der Hoogen nog steeds. Ondanks dat hij als horeca-ondernemer (eigenaar van Clubhuis De Zuidwal) het nodige voor zijn kiezen heeft gehad. “Het is een behoorlijk dynamisch jaar geweest. Een lastig jaar eigenlijk. In juni mochten we eindelijk weer open, maar toen was het slecht weer. Terwijl wij als horecabedrijf aan het water natuurlijk het beste draaien met lekkere temperaturen en een gezellig zonnetje erbij. Maar we waren allang blij dat we weer open waren en in elk geval weer omzet konden draaien. Inhalen doe je de maanden dat we dicht waren natuurlijk niet, maar weer aan het werk zijn is ook belangrijk. Klagen zal je mij niet snel horen doen, maar de tegenvallers hebben zich wel aardig opgestapeld in de afgelopen periode.”

Komende jaar
“Natuurlijk hopen we dat de maatregelen beperkt blijven en de horeca zoveel mogelijk open kan blijven. Het zou mooi zijn als het vanaf maart, april lekker weer is en passanten en leden hier weer lekker op het terras en binnen kunnen zitten voor een gezellig hapje en drankje. We willen ook graag leuke avondjes organiseren voor onze leden, denk aan een bingo- of een stamppottenavond. Maar dan moeten we wel open kunnen natuurlijk. In de tussentijd zit ik allerminst stil. Ik heb mijn werk bij A1 Mediagroep, waar ik sales doe en als presentator werk. Verder ben ik met collega-ondernemers bezig met de organisatie van het Glazen Thuis en zijn de voorbereidingen van de tweede editie van Smaak Festival Nijkerk inmiddels gestart. Ook deze evenementen staan of vallen natuurlijk bij de landelijke corona-ontwikkelingen. Dat is de realiteit waar we voorlopig mee moeten dealen. Maar ik krijg er heel veel energie van en heb er mega veel plezier in.”

Meer rust
“Er is veel meer rust gekomen in mijn leven. 24/7 werken zoals ik voorheen deed is niet zaligmakend. Ik heb veel meer tijd kunnen doorbrengen met familie en vrienden, en dat beschouw ik als een groot voordeel. Ook ben ik voorzichtiger geworden op financieel gebied. Iedereen weet dat een beetje vet op de botten belangrijk is voor tijden dat het wat minder gaat. Met corona hebben we geleerd dat de wereld en ook je bedrijf er van de ene op de andere dag compleet anders kan uitzien. Nog een leerpunt, of liever gezegd een inzicht: een goed netwerk in een tijd als deze is heel belangrijk. Ik ken ontzettend veel mensen, en die weten allemaal hoe ik erbij zit en wat er gaande is. Ze weten mij te vinden, en ik hen. Dat is belangrijker dan ooit.”

Geplaatst op: 13-12-2021

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Nijkerk

Business in Nijkerk is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Nijkerk.