Nijkerkse lessen van een pandemie

Een pandemie komt nooit gelegen en de economische impact van de coronacrisis is natuurlijk groot. Toch zien we bij Alfa Accountants dat deze pandemie óók positieve bijeffecten heeft.

Veel bedrijven hebben de coronapandemie gebruikt om hun businessmodel tegen het licht te houden. Jarenlang kwam de groei relatief organisch tot stand, in veel sectoren werd nu weer écht ondernemerschap en strategische keuzes gevraagd.

Meer focus
Een eerste belangrijke ontwikkeling die we zien is dat ondernemers scherpere keuzes maken. Wat doen we eigenlijk allemaal, waar gaat onze tijd en energie naartoe en maken we daarin de beste keuzes? Als je weet tegen welke kansen of opdrachten je ‘nee’ moet zeggen, kan je uiteindelijk harder groeien. Tip: kijk kritisch welke activiteiten of bedrijfstakken eigenlijk niet passen bij je verdienmodel of relatief weinig waarde toevoegen aan je bedrijf.

Wendbaarheid versterken
In het verlengde daarvan constateren we dat ondernemers meer dan voorheen de samenwerking zoeken in de branche of keten. Je hoeft niet alles zelf te doen en alle expertise in eigen huis te hebben. Door niet-essentiële activiteiten te outsourcen, word je overhead lager en kun je flexibeler inspelen op veranderende marktomstandigheden.

Actualiseren van contracten
De pandemie is ook aangegrepen om kritisch naar contracten te kijken. Van huurovereenkomsten tot abonnementen en licenties, van het wagenparkbeheer tot vergoedingen voor bijvoorbeeld reiskosten. We zien over het algemeen een scherper kostenbewustzijn. De kunst is om dit vast te houden.

Vergroten van financieel inzicht
Zeker in sectoren die hard geraakt werden door de coronacrisis, was liquiditeitsmanagement ineens van cruciaal belang. Net als dagelijks inzicht in de ontwikkeling van de belangrijkste kritische prestatie- indicatoren. Hoe stuur jij en weet je realtime wat er (op financieel gebied) gebeurt in jouw bedrijf?

Als Alfa Accountants en Adviseurs zijn we op al deze terreinen een strategisch sparringpartner voor onze klanten. Een volgende pandemie? Die kunnen ook wij niet voorspellen. Maar we ondersteunen je wél om jouw bedrijf en business steeds aan te passen aan nieuwe economische omstandigheden.

Remco Nonkes is adviseur en accountant bij Alfa Accountants en Adviseurs.

www.alfa.nl

Geplaatst op: 07-07-2021