Nijkerkse economie in de lift

NIJKERK – De werkgelegenheid in de gemeente Nijkerk is vorig jaar met 2,2 procent toegenomen. In totaal zorgden bedrijven in Nijkerk, Hoevelaken en Nijkerkerveen samen voor 440 extra banen.

Dat blijkt uit het werkgelegenheidsonderzoek van de provincie Gelderland. De groei van de werkgelegenheid ligt fors hoger dan in voorgaande jaren. In 2013 en 2014 werd nog een groei van gemiddeld 0,3 procent gerealiseerd.
Uit het onderzoek blijkt dat Nijkerk tot de economische kartrekkers van Gelderland behoort. Veel Gelderse gemeenten zagen dit jaar de werkgelegenheid nog krimpen. In heel Gelderland nam daardoor het aantal banen met een bescheiden 0,1 procent toe. Dat de Gelderse werkgelegenheid groeide, is overigens voor het eerst sinds 2012.

Zakelijke dienstverleners

De banenmotor in de regio Foodvalley, waartoe Nijkerk behoort, werd met name op gang gebracht door zakelijk dienstverleners (+4,5%), bedrijven in vervoer, opslag en communicatie (+5,6%) en de horeca (2,1%). Bij banken, zorginstellingen en landbouwbedrijven nam het aantal banen juist af.
Hoewel de Gelderse economie groeit, is de provincie Gelderland niet tevreden over de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. ,,We komen langzaam uit de crisis, maar de werkloosheid blijft hoog. We moeten sneller en beter opleiden voor banen van de toekomst”, stelt gedeputeerde Michiel Scheffer (Economie) in een persbericht.

Door de economische crisis steeg het aantal werkzoekenden in Gelderland tot 70.000. De jeugdwerkeloosheid liep zelfs op tot 11,5%. Bovendien halveerde het aantal openstaande vacatures. In Nijkerk zaten volgens het UWV eind vorig jaar 1564 mensen thuis.

Mismatch arbeidsmarkt

Scheffer wijt de hoge Gelderse werkeloosheid onder meer aan een mismatch tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Met name in de techniek en ICT kunnen volgens hem veel vacatures niet worden ingevuld omdat opleidingen niet aansluiten bij het werk. De provincie Gelderland wil daarom 14 miljoen euro investeren in nieuwe initiatieven om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Scheffer: ,,We leiden teveel op voor banen die niet meer bestaan. We moeten beter opleiden voor banen van de toekomst. Slimme industrie heeft slimme mensen nodig.”

Geplaatst op: 16-02-2016