Nijkerks kantoor verandert in ontmoetingsruimte

NIJKERK – Je ziet het misschien niet als je over de Nijkerkse bedrijventerreinen rijdt, maar achter de gevels verandert er op dit moment veel. Naar kantoor gaan we steeds minder. En als we er zijn komen we vooral om samen te werken en inspiratie op te doen. Dat heeft forse impact op de vraag naar kantoormeters én het type kantoor dat bedrijven zoeken, merken ze bij Domicilie Bedrijfshuisvesting.

“Tijdens de coronapandemie zijn zowel werkgevers als werknemers gewend geraakt aan het thuiswerken. Inmiddels zie je bij de meeste Nijkerkse bedrijven dat medewerkers weer naar kantoor komen, maar vaak niet meer vijf dagen in de week. Hybride werken is echt voor veel mensen de nieuwe standaard geworden”, vertelt vastgoedadviseur Hendrik de Boer.

Dat heeft grote gevolgen voor de kantorenmarkt. Omdat niet iedereen meer tegelijk op kantoor is, hebben bedrijven minder kantoormeters nodig. “Tijdens de coronapandemie hielden veel dienstverleners voor de zekerheid nog even alle ruimtes aan. Dat verandert nu. Je ziet bedrijven die in hetzelfde pand minder meters huren, maar ook ondernemers die op zoek gaan naar een nieuwe locatie die beter past. Er vindt echt een strategische heroriëntatie plaats”, vult senior bedrijfsmakelaar Nick de Boer aan.

Informele zitjes en een hippe koffiecorner
Want niet alleen de behoefte aan ruimte verandert, er zijn ook andere type ruimtes nodig. Van 9 tot 5 achter je pc werken? Dat kan ook prima thuis, hebben we ontdekt. Sterker nog, daar kunnen we vaak beter focussen. Hendrik: “Als we naar kantoor komen, doen we dat vooral om elkaar te ontmoeten, te overleggen en samen te werken. Dan heb je niet zoveel aan vaste kantoorkamers met vaste plekken. De vraag naar kantoren met meer ontmoetingsruimtes neemt toe.”

Het gaat dan niet alleen om vergaderzalen, maar ook om informele plekken en hoekjes waar je met een collega kan zitten of even je laptop kan inprikken. “Veel bedrijven willen nu een kantoor dat een beetje aanvoelt als een café of restaurant. Lekker informeel, met veel groen en een gezellige koffiecorner. Dat doen ze ook om het werkgeluk van medewerkers te vergroten. In de huidige arbeidsmarkt hebben medewerkers de banen voor het uitkiezen, een inspirerende werkomgeving is dan een pluspunt”, zegt Nick.

In gesprek over aanpassingen
De meeste kantoorruimtes zien er nog niet zo uit, erkent de ervaren bedrijfsmakelaar. Maar een deel van de verhuurders staat ervoor open om kantoorpanden aan te passen. “Daar moet dan wel wat tegenover staan. Denk bijvoorbeeld aan de zekerheid van een wat langer huurcontract. Zulk soort dingen zie je niet op Funda in Business, dus het loont nu echt de moeite om een keer te sparren.”

Ook duurzaamheid is voor huurders steeds belangrijker, merkt Nick. “Dat heeft niet alleen te maken met de stijgende energieprijzen. Steeds meer bedrijven hebben groene doelstellingen, een duurzaamheidsbeleid of zijn bezig met de verduurzaming van hun producten of diensten. Dan kan je natuurlijk niet in een grijs pand met hoge stookkosten zitten.”

Opkomst van kleine kantoorclusters
Verder is een kantoorpand voor jezelf niet langer de norm. Bedrijven die nadenken over een nieuwe kantoorplek, tonen meer interesse in bedrijfsverzamelgebouwen. Hendrik: “Ze zoeken dan het liefst een plek waar bedrijven zitten uit bijvoorbeeld hun sector of partners die interessant zouden kunnen zijn. Wij proberen die clustervorming te stimuleren door achter de schermen te zoeken naar strategische matches.”

www.domiciliebedrijfshuisvesting.nl

Geplaatst op: 06-09-2022