Nijkerkers introduceren nieuw recruitmentconcept met een smile

NIJKERK – De juiste mensen vinden die jouw bedrijf helpen om te groeien. Het is één van de grootste uitdagingen voor ondernemers in het mkb. Twee Nijkerkse recruitmentspecialisten introduceren nu een nieuwe aanpak, die zowel recruiters als ondernemers blij moet maken.

Het gaat om FYGI – Happy Recruiters, geïnitieerd door Erik van de Water en Dennis Denekamp en een nieuw onderdeel van de AccentCovebo Group. Het concept in een notendop? FYGI is een platform dat een netwerk van zelfstandig opererende recruiters verbindt. Die gaan als recruitmentpartner aan de slag bij mkb-bedrijven.
“Dat gaat verder dan het invullen van die ene vacature”, vertelt Dennis. “Onze recruiters nemen de tijd om je bedrijf echt te leren kennen, al voor de vacature ontstaat. We denken mee over bijvoorbeeld de hr-strategie en employer-branding. Over hoe jouw business verandert door digitalisering, robotisering en op termijn zelfs artificial intelligence. En welke talenten je daarmee komende jaren in jouw onderneming nodig hebt. Daarom zitten onze recruiters bijvoorbeeld een dagdeel of een dag in de week bij onze opdrachtgevers.
Op andere momenten werken ze vanuit huis of op een meetingpoint waar ze kandidaten spreken. FYGI heeft geen eigen locaties, waardoor de overheadkosten lager blijven. Opdrachtgevers betalen niet voor de inspanning, maar alleen als een vacature succesvol ingevuld wordt.”

Toegewijd
Daarmee zijn de FYGI – Happy Recruiters het alternatief naast externe bureaus die werving en selectie verzorgen, of een eigen of interim recruiter. “Dáár is behoefte aan, merken we uit gesprekken met ondernemers. Zij zoeken een partner die naast hen staat en volledig toegewijd is aan hun bedrijf”, vult Erik aan.
En dat is ook precies wat recruiters graag willen, weten de twee Nijkerkers. Ze zagen tot hun spijt hoeveel recruiters rond hun dertigste het vak verlaten. Niet omdat ze hun werk niet meer leuk vinden. Ze houden nog altijd van het verbinden en matchen. Maar ze knappen volgens Erik en Dennis af op de inputsturing, vaste werktijden en administratieve rompslomp van hun werk.
“Ze zoeken meer flexibiliteit en een betere balans tussen werk en privé. Ze willen rustig de kinderen naar school brengen of even lekker sporten voor ze aan de slag gaan. En dan is het geen probleem om ’s avonds of op zaterdag een gesprek te voeren met een kandidaat die openstaat voor een nieuwe stap in zijn carriere”, legt Dennis uit. “Middels het FYGI-platform zijn onze recruiters in vrijheid verbonden. De wendbaarheid van een individu en de kracht van een heel netwerk aan collega-recruiters. Dit maakt onze recruiters “happy”, waarmee zij met grote toewijding hun werk doen.”

Het aantal recruiters dat zich aansluit bij FYGI groeit dan ook sterk. Het zijn er in vijf maanden inmiddels tien. Waarom zij, nu de economie aantrekt en in diverse sectoren een war on talent ontstaat, de juiste kandidaten voor mkb-bedrijven gaan vinden? Ook daarbij speelt volgens de Nijkerkers de flexibele en verbonden manier van werken een belangrijke rol.
“Ongeveer de helft van de Nederlanders staat open voor een nieuwe baan. De meeste mensen zetten dat alleen niet op hun LinkedIn-profiel. En ze stappen niet zomaar naar binnen bij een uitzendbureau of wervings- en selectiebureau. In vertrouwen willen ze dat vaak wel delen. Het gebeurt op het schoolplein, langs het hockeyveld, tijdens netwerkborrels. En daar zijn onze recruiters. Wij verbinden sociale en business netwerken.”

Attractief zijn
Die recruiters kunnen bovendien terugvallen op de hoogwaardige recruitmenttechnologie, training en ondersteuning in online marketing. “Het werkt over het algemeen niet meer om een vacature slechts op de website te zetten en af te wachten wie er reageert. Laat staan alleen in de krant adverteren. Wij zetten alle wervingskanalen in: van onze persoonlijke netwerken en sociale media tot vacaturesites. Waarnaast we de diverse kandidaten doelgroepen heel gericht benaderen.”

Ook als het gaat om de “machtsverhoudingen” op de arbeidsmarkt zijn de tijden voorlopig weer veranderd, zeggen Dennis en Erik. Veel werknemers hebben op dit moment weer de beste papieren en kunnen vaak uit meerdere werkgevers kiezen. “Dat betekent dat je echt attractief moet zijn als werkgever en dat ook nog eens moet uitdragen. Maak bijvoorbeeld filmpjes waarin je laat zien hoe gaaf je bedrijf is en zorg dat jouw potentiële werknemens dit zien, om hen te interesseren.”

De twee Nijkerkers weten waar ze over praten. Dennis was tot voor kort verantwoordelijk voor digitale strategie, marketing en recruitment bij ManpowerGroup. Erik werkte jarenlang bij Randstad voor hij de overstap maakte naar de AccentCovebo Group. Dat is ook het moederbedrijf van het nieuwe recruitmentplatform. Sinds de introductie van FYGI, begin 2017, gaat het snel.
Het helpt daarbij natuurlijk dat de economie aantrekt, zeggen Erik en Dennis. “De vraag naar goed personeel is heel groot en dat geeft de markt voor interim recruitment een boost. Wij bieden een aantrekkelijk alternatief, mét resultaatverantwoordelijkheid. En we zijn er niet voor snelle business, maar gaan voor een langdurig partnership met onze klanten. We zijn er ook als het straks misschien weer minder gaat.”

www.fygi.nl

Geplaatst op: 05-09-2017

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Nijkerk

Business in Nijkerk is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Nijkerk.