Nieuw personeel vind je juist nu in de zomer!

Personeel gezocht! Je wordt momenteel doodgegooid met vacatures. Met name in de technische sectoren is de nood hoog en duikelen werkgevers over elkaar heen om maar aan personeel te komen. Bij Toppa in Nijkerk weten ze hoe je in deze vraagmarkt tóch jouw vacatures vervuld krijgt. En waarom je daar vooral deze zomervakantie aan zou moeten werken.Wervingspartner Toppa helpt bedrijven aan de juiste mensen via slimme online marketing met als basis gedragspsychologie en big data. Ze weten exact de juiste doelgroep te benaderen met een vacature die bovendien kan worden aangepast per type mens. Toppa put hiervoor uit de jarenlange kennis en kunde van digitaal leadgeneratiebedrijf Online Leadbox. Deze pionier op het gebied van online klantenwerving ontwikkelde eigen modellen gericht op gedragsbeïnvloeding, het genereren van data en het optimaliseren van websites. Mede-eigenaar Gerrit Hopster vertelt hoe je als bedrijf, temidden van de totale gekte, toch de juiste persoon vindt.

Wat zien jullie gebeuren op de vacaturemarkt?
“Men was in de veronderstelling dat corona een rem op de economische groei zou zetten, en daarmee ook op het aantal vacatures. Maar niets bleek minder waar. Na een kleine dip zien we momenteel een enorme groei in het aantal vacatures. Met name in de branches die samen de cruciale infrastructuur voor de economie vormen: de ict, zorg en de bouw. In de horeca is het natuurlijk een ander verhaal, maar gemiddeld genomen naderen we in Nederland weer het niveau van voor de corona-uitbraak.”Heeft vacaturemarketing nog wel zin als er geen mensen te vinden zijn?
“Er zijn zeker nog mensen te vinden. Sterker nog: vacaturemarketing is nog nooit zo belangrijk geweest. Relevant is alleen wel dat je in je zoektocht naar personeel de juiste platformen gebruikt. Veel bedrijven adverteren namelijk nog via kranten, magazines en vacaturebanken, terwijl maar weinig mensen op die plekken zoeken naar een baan. De meeste mensen zijn zelfs helemaal niet actief op zoek naar werk. Om hen toch te verleiden moet je jouw vacature dáár onder de aandacht brengen waar ze veel tijd doorbrengen: social media zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. Met de juiste argumenten kun je iemand altijd overtuigen. Ook midden in de zomer.”

Dan ligt de vacaturemarkt toch op zijn gat?
“Traditioneel schalen bedrijven inderdaad af. Begrijpelijk, want ze hebben zelf minder bezetting en ook de doelgroep is met vakantie. Daar tegenover staat dat mensen die open staan voor een nieuwe baan in deze periode juist rust hebben en tijd voor reflectie. De perfecte tijd dus om mensen in beweging te krijgen. Een ander argument is de lagere advertentiedruk. Er wordt minder geadverteerd, dus heb je een voorsprong in de advertentieveiling op social media. Daardoor kun je goedkoper en makkelijker tot de gewenste resultaten komen. Lees: meer waar voor je geld.”

Hoe pak je dat het beste aan?
“Belangrijk is om je doelgroep helder te hebben. Het niet exact weten wie je zoekt is één van de meest gemaakte fouten. Daardoor zie je vaak dat bedrijven hun vacaturecampagne onderweg nog moeten aanpassen. Een mooie, maar lege functiebenaming als service coördinator blijkt dan achteraf toch gewoon een koelmonteur te zijn. Zonde van je tijd en budget. Probeer het simpel te houden. Minstens zo belangrijk als de droge functie-eisen is het type persoon dat je zoekt. Wie past er binnen jouw team? Wat drijft die persoon: geld verdienen of mooie dingen maken? Beide persoonstypes hebben een andere argumentatie nodig. Bij Toppa gebruiken we data om de juiste vacature bij de juiste persoon onder de aandacht te brengen. Iemand die esthetisch gedreven is krijgt een andere vacature te zien dan iemand die gedreven wordt door het halen van commerciële targets. We gebruiken daarvoor het MBTI-model. Dat model verdeelt mensen in vier categorieën op basis van hoe ze beslissen (emotioneel of rationeel) en het tempo (snel of langzaam) waarin ze dat doen. Dat dit werkt blijkt dagelijks in onze praktijk. Zo werden we benaderd door een bedrijf dat al langere tijd een assistant-accountant zocht, maar zonder succes. Uit onze persoonsinventarisatie bleek dat een assistant-accountant iemand is die graag zelfstandig werkt en niet van verandering houdt. Onze advertentie-insteek werd daarom: ‘Er verandert niets, alleen je voorwaarden worden beter’. Uiteraard was de hele campagne erop gericht om dit type persoon te overtuigen. Met resultaat: binnen acht weken was de vacature ingevuld.”

Waar zien jullie het fout gaan?
“Ik zie nog te vaak dat bedrijven personeel zoeken op basis van hun eigen behoefte. Maar hoe aantrekkelijk ben jij als werkgever? Bedrijven overschatten zichzelf nog wel eens, maar dat is het spel in een markt van schaarste. Jezelf in de kijker spelen door te laten zien wat jou uniek maakt. Een voorbeeld: monteurs werven is nu voor iedereen lastig. Toen ik daarom bij een klant langs ging, bleek dat hij een heuse après-ski-bar in zijn pand heeft. Speciaal voor de vrijmibo. En dát spreekt zijn doelgroep aan. Toen we dat benadrukten zag je direct respons. Maak de drempel om te reageren ook zo laag mogelijk. De meeste kandidaten bekijken jouw vacature op hun smartphone. Stel dan geen ingewikkelde eisen zoals het uploaden van een cv en een motivatiebrief. WhatsApp of een simpel contactformulier werken dan het beste. Zorg eerst dat je contact maakt en vervolgens kom je er wel achter of je een match hebt.”

Zo’n vacature-aanpak vergt wat omdenken.
“Aan ons bij Toppa de taak om de klant daarin aan de hand te nemen. Daarom hebben we regelmatig contact- en evaluatiemomenten. Voordeel van online vacaturemarketing is natuurlijk dat alles meetbaar is waardoor je heel gericht bij mensen onder de aandacht komt. En je maakt meteen reclame. Vergeet dat niet. De spin-off is breder. Je geeft blijk van modern werkgeverschap en bouwt tegelijk aan een dataset waardoor je elke volgende vacature weer makkelijker invult.”

www.toppa.nl

Toppa 2