Nazomerklus: doe een contractcheck

Even een contract hier en een overeenkomst daar. Het is verleidelijk om als ondernemer snel wat afspraken op papier te zetten. Toch kan juist dat je veel geld kosten of zorgen voor lastige discussies.

Zeker in periodes waarin het economisch wat minder gaat, groeit de kans dat leveranciers of klanten de grenzen of zelfs mazen in de afspraken opzoeken. Heel actueel is de schaarste aan grondstoffen, waardoor veel bedrijven ineens moeite hebben om aan materialen te komen. Hoe zit het precies met de afspraken over de termijn waarop geleverd moet worden en wat als een leverancier in gebreke blijft en jij daardoor schade lijdt?

Geld uitlenen binnen je bedrijf
Maar ook intern kunnen problemen ontstaan doordat er te weinig is vastgelegd of afspraken niet voldoende duidelijk zijn. Je mag bijvoorbeeld niet zomaar ‘schuiven’ met geld tussen bv’s of van zakelijk naar privé. Daar moet je afspraken over vastleggen in een rekening-courantovereenkomst. Heb je die en zo ja, is die overeenkomst up-to-date?

Leveringen tussen eigen bv’s
Wat we ook vaak zien, is dat bedrijven risico’s spreiden door een constructie met meerdere werkmaatschappijen die aan elkaar leveren. Als je dat doet, is het wel belangrijk om duidelijke en zakelijke onderlinge afspraken te maken, bijvoorbeeld als het gaat om prijzen of tarieven. Bij een eventueel faillissement is dat namelijk één van de eerste dingen waar een curator naar kijkt.

Voorzichtig met modellen
Verder zijn de arbeidsovereenkomst DGA, de managementovereenkomst tussen de holding en de werkmaatschappij en de eventuele aandeelhoudersovereenkomst belangrijke contracten die helemaal moeten aansluiten bij de situatie in jouw bedrijf. Wees daarom voorzichtig met modelovereenkomsten, ook bij overeenkomsten met klanten. Modelovereenkomsten zijn handig ter oriëntatie, maar het is verstandig om bij deze contracten voor maatwerk naar een deskundige te gaan.

Eigen jurist in Nijkerk
Alfa Accountants en Adviseurs ondersteunt regelmatig bedrijven door hun juridische structuur en belangrijke contracten onder de loep te nemen en te optimaliseren. Daarbij is onze economische en financiële bril van meerwaarde, net als onze kennis van bedrijven en de markten waarin ze actief zijn. Met Mariska Zentveldt hebben we in Nijkerk een eigen jurist in huis die u graag van dienst is!

Remco Nonkes is adviseur en accountant bij Alfa Accountants en Adviseurs.

www.alfa.nl

Geplaatst op: 29-10-2021