Naast loket ook partner

Als ondernemer weet je de gemeente waarschijnlijk te vinden wanneer je bijvoorbeeld een vergunning nodig hebt. Of misschien klop je bij ons aan om gebruik te maken van de TOZO-regeling.

We zijn blij dat ondernemers ons voor zulke gerichte vragen weten te vinden. Tegelijkertijd zijn we veel meer dan een loket. We willen als gemeente graag op een bredere manier bijdragen aan een gezond ondernemersklimaat in de gemeente Nijkerk.

Lokale samenwerkingen
In de afgelopen maanden heb ik gezien hoe de coronacrisis diverse ondernemers in Nijkerk, Hoevelaken en Nijkerkerveen creatief maakt. Ze benutten deze periode om elkaar op te zoeken, samen nieuwe concepten te ontwikkelen of elkaar te ondersteunen.

Die verbindingen komen echter niet altijd vanzelf tot stand. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je niet weet welke ondernemers er tegen dezelfde uitdagingen aan lopen als jij. Of dat je niet scherp hebt welke bedrijven doelen en belangen met jou delen.

Regisseren en ondersteunen
Als gemeente proberen we daarom steeds meer een regierol te pakken en partijen bij elkaar te brengen. De Food Academy Nijkerk is daar een mooi voorbeeld van. Alle foodbedrijven in Nijkerk hebben belang bij de instroom van jong talent. Maar een eigen lokale vakopleiding zet je niet alleen op. We hebben daarom bewust in het voortraject een regisserende en faciliterende rol op ons genomen.

De creativiteit zit bij jullie
Soms is het al voldoende als we helpen om de juiste bedrijven samen aan tafel te krijgen. Dat zie je bijvoorbeeld bij Nijkerk aan het water, waar recreatie- en toerismeondernemers nu samenwerken en ook steeds meer verbinding met ondernemers in de binnenstad ontstaat. Voor het ondernemerschap en de creativiteit hebben jullie de gemeente niet nodig. Dat is er meer dan voldoende. Maar soms kan dat beetje verbinding een belangrijk verschil maken. Daar wil ik me als wethouder voor blijven inzetten. Zodat we in steeds meer branches en sectoren niet alleen het loket zijn voor ondernemers, maar ook een partner.

Mariëlle Broekman-van der Pers is wethouder van de gemeente Nijkerk. Ze houdt zich onder meer bezig met bedrijventerreinen, economische zaken, de detailhandel en de afstemming tussen onderwijs en arbeidsmarkt.

www.nijkerk.eu

Geplaatst op: 10-12-2020