Miljoenen voor grijze bedrijventerreinen

NIJKERK/ARNHEM – De provincie Gelderland stelt tot 2023 in totaal 5,4 miljoen euro beschikbaar om bedrijventerreinen ‘toekomstbestendiger’ te maken. Het geld is bedoeld om gemeenten en ondernemers te ondersteunen die daarmee aan de slag zijn of willen.
Bedrijventerreinen zijn volgens de provincie de motor van de Gelderse economie en belangrijk voor het vestigingsklimaat. Er werken een kwart miljoen mensen en er wordt 40% van het bruto regionaal product verdiend.“Het is daarom van belang dat bedrijventerreinen zo zijn ingericht dat bedrijven er goed kunnen ondernemen, nu en in de toekomst. Daarnaast spelen bedrijventerreinen een belangrijke rol spelen in het behalen van doelstellingen ten aanzien van veiligheid, energietransitie, circulariteit, klimaatadaptatie en biodiversiteit”, schrijft de provincie.

Winst te behalen
Bedrijventerreinen kunnen volgens de provincie wél een stuk duurzamer, gezonder en aantrekkelijker worden. Zo zijn de terreinen te ‘grijs’, waardoor hitte en piekbuien overlast kunnen veroorzaken. Ook wordt er op de Gelderse bedrijventerreinen veel energie gebruikt, terwijl mogelijkheden tot verduurzaming met bijvoorbeeld zonnepanelen nog niet optimaal worden benut.

Geplaatst op: 17-04-2020