‘Met big data binnen 8 weken jouw vacatures ingevuld’

NIJKERK – Nieuw personeel lastig te vinden? Dan is het waarschijnlijk tijd om op een andere manier te werven. Djoppa uit Nijkerk weet met big data en gedragsmodellen vacatures gemiddeld binnen acht weken in te vullen. Freddy Bouw legt uit hoe dat werkt.

Stap 1: Op de juiste plek werven
Veel bedrijven adverteren nog via kranten, magazines en vacaturebanken. Alleen zoeken maar weinig mensen op die plekken naar een nieuwe baan. Sterker nog: de meeste mensen zijn helemaal niet actief op zoek naar werk. Wil je ze bereiken? Dan moet je jezelf dus laten zien op de plekken waar zij veel tijd doorbrengen: op sociale media zoals Instagram, Facebook en LinkedIn.

Stap 2: Gericht je doelgroep benaderen
Aan de hand van kenmerken en interesses laat Djoppa advertenties alleen laten zien aan jouw doelgroep, bijvoorbeeld servicemonteurs. “Op basis van big data uit onze eerdere campagnes, weten we dat we in 8 weken tijd gemiddeld 17.000 mensen moeten bereiken om 65 reacties te krijgen. Je betaalt dan 27 euro advertentiekosten per potentiële nieuwe medewerker. Van schieten met hagel ga je dus naar hele gerichte, kostenefficiënte werving van personeel”, vertelt Bouw.

Stap 3: Verleiden op basis van gedrag
One size fits all? Dat gaat niet op als je personeel werft. De ene kandidaat is bijvoorbeeld gevoelig voor een goed salaris of een auto van de zaak, de ander hecht meer waarde aan een warm team en goede ontwikkelmogelijkheden. Djoppa ontwikkelt voor hen verschillende soorten advertenties. “We gebruiken daarvoor het MBTI-model. Dat model verdeelt in vier categorieën op basis van hoe ze beslissen (emotioneel of rationeel) en het tempo (snel of langzaam) waarin ze dat doen. Je hebt bijvoorbeeld een groep kandidaten die we ‘humanistisch’ noemen: die zijn vooral gevoelig voor sfeer en perspectief. De advertentie voor deze groep is daarop afgestemd en we gebruiken re-marketing voor deze groep omdat we weten dat ze relatief lang doen over het nemen van een beslissing.”

Stap 4: Gebruik maken van overtuigingstechnieken
Voor elke vacature wordt een landingspage aangemaakt op het vacatureplatform van Djoppa. Daarvoor worden een professionele tekstschrijver en fotograaf ingezet. De landingspagina wordt bovendien geoptimaliseerd op basis van o.a. de principes van professor Robert Cialdini, wereldwijd een autoriteit als het gaat om verleiden en overtuigen. Een voorbeeldje? Veel vacatures beginnen met wat het bedrijf van een kandidaat vraagt. Het werkt beter om eerst te vermelden wat je ‘geeft’. “Ook het verkleinen van onzekerheid is heel belangrijk in een vacaturetekst. Een kandidaat weet nu precies hoe zijn dag eruit ziet, maar weet niet wat hem bij jou te wachten staat. Elke vacature bevat bij ons daarom een voorbeeld-werkdag. Dat vergroot de kans dat iemand solliciteert.”

Stap 5: Laagdrempelig contact
De meeste kandidaten bekijken jouw vacature op hun smartphone. Wil je de kans op reacties groter maken? Stel dan geen ingewikkelde eisen zoals het uploaden van een cv en een motivatiebrief, waarvoor een kandidaat zijn computer moet aanzetten. “Wij zien dat met een simpel formulier of de mogelijkheid om via WhatsApp te reageren het aantal reacties sterk toeneemt. We kunnen op basis van big data zelfs voorspellen op welke avonden jij klaar moet zitten om te reageren”, zegt Bouw.

www.Djoppa.nl

Geplaatst op: 24-10-2019