Langman maakt touw voor Frans oorlogsschip

NIJKERK – Touwfabriek Langman heeft al het touw mogen leveren voor De Hermione, het Franse broertje van de Batavia.

,,Zeker is dat een hele eer’’, vertelt Jan Langman, de negende (!) generatie die aan het roer staat van LangmanTouw. ,,In totaal was er 30 ton touw nodig in allerlei verschillende maten en uitvoeringen zoals geteerde hennep en manilla.’’ De Hermione is vergelijkbaar met de Batavia en is een Frans museumstuk uit de 18de eeuw dat nog steeds de wereldzeeën bevaart. ,,Het leuke is dat de mensen van dit schip in contact kwamen met een soortgelijk schip de ‘Endeavour’ uit Australië. Door mond-tot-mondreclame levert Langman nu ook dit Australische schip touw uit Nijkerk.”

Langman Touw is actief in werkelijk alle branches, zoals de watersport, landbouw, decoratie en reclame, maar ook voor film en theater. ,,We maken touw van hennep, katoen, manilla, nylon, polyester en ga zo maar door. Vroeger gebeurde dat natuurlijk op de ambachtelijke manier, maar tegenwoordig is het allemaal hightech. Zo werd recent nog touw voorzien van led-verlichting geproduceerd ten behoeve van een museum.’’

www.langmantouw.nl

Geplaatst op: 03-11-2016