Krapte op Nijkerkse arbeidsmarkt houdt aan

NIJKERK – Je team uitbreiden of vervangers vinden voor collega’s die vertrekken? Het blijft een crime voor werkgevers in Nijkerk, Hoevelaken en Nijkerkerveen. En dat lijkt nog even zo te blijven.

Dat valt op te maken uit publicaties van UWV. Volgens de uitkeringsinstantie zitten op dit moment 276 inwoners van de gemeente Nijkerk thuis met een WW-uitkering. Dat zijn er fors minder (-16%) dan een jaar geleden.

Ook het aantal geregistreerde werkzoekenden daalde, van 1638 naar 1581. Daarbij gaat het naast werkzoekenden met een WW-uitkering ook om mensen uit de bijstand, werkzoekenden met bijvoorbeeld een Wajong-uitkering en mensen die zich via de vacaturesite van UWV hebben ingeschreven.

Tekort remt economische groei in 2024
UWV verwacht dat de krapte op de arbeidsmarkt voorlopig aanhoudt in de arbeidsmarktregio Amersfoort, waartoe Nijkerk behoort. De uitkeringsinstantie verwacht dat het aantal banen in de regio dit jaar blijft groeien en pas in 2024 afremt, als gevolg van een lagere economische groei en aanhoudende personeelstekorten. “De mensen die beschikbaar zijn op de arbeidsmarkt worden bijna allemaal volledig ingezet. Dit zorgt ervoor dat er op de arbeidsmarkt bijna geen ruimte meer is voor verdere groei. De druk van aanhoudende personeelstekorten stimuleert bedrijven om vol in te zetten op automatisering, robotisering en andere manieren om de arbeidsproductiviteit te laten toenemen”, schrijft UWV in een analyse.

Detailhandel voelt gevolgen personeelstekort
De uitkeringsinstantie ziet onder meer werkgevers in de detailhandel worstelen met de krapte op de arbeidsmarkt. Volgens UWV zijn er daardoor al winkeliers die hun openingstijden versmallen of filialen sluiten om het personeel beter te verdelen over vestigingen.

“Na de coronajaren is de krapte op de arbeidsmarkt in korte tijd flink gestegen. De detailhandel bleek moeilijk te kunnen concurreren met andere sectoren op het gebied van salaris. Ruim een derde van de bedrijven in de detailhandel ervaart belemmeringen door het tekort aan personeel. Dit tekort is breed en naast specifieke verkoop segmenten zoals bouwmarkten, optiekzaken en elektronicawinkels worden ook generieke segmenten zoals kleding- en schoenenwinkels, drogisterijen en supermarkten getroffen door het tekort aan personeel”, aldus UWV.

Geplaatst op: 14-08-2023