Is er in jouw bedrijf ruimte voor deze medewerkers?

Veel bedrijven zitten te springen om werknemers. In bijna alle gesprekken met ondernemers komt het gebrek aan personeel aan de orde. Tegelijkertijd hoor ik vaak zeggen dat men niet begrijpt dat er nog zoveel mensen aan de kant staan zonder werk. Appeltje-eitje, denk je dan. Probleem opgelost. Maar de werkelijkheid is een stuk weerbarstiger. Er is jammer genoeg nog steeds sprake van een mismatch op de arbeidsmarkt. Vraag en aanbod sluiten niet goed genoeg op elkaar aan.

Gelukkig zien we dat het bedrijfsleven en het onderwijs, al dan niet samen met de overheid, elkaar steeds vaker opzoeken om te zorgen dat opleidingen goed aansluiten bij de beschikbare vacatures en banen. Ook is er veel aandacht in het traject van studiekeuze en voorlichting.Daarnaast zie ik kansen in het samen optrekken om mensen met zoals dat heet een ‘afstand tot de arbeidsmarkt’ te helpen om de stap naar werk te zetten. Onder hen zijn bijzonder goede en gemotiveerde mensen, die – als de bereidheid er is om een vacature wat aan te passen – met extra begeleiding of ondersteuning heel goed in hun baan functioneren.

Ook zien we dat er jaarlijks een groep nieuwe Nijkerkers in onze gemeente aankomt. Deze statushouders komen met heel verschillende achtergronden hiernaartoe. Velen van hen hebben in hun eigen land gewerkt, gestudeerd of zijn ondernemer geweest. Natuurlijk moeten deze mensen hier hun draai vinden, onze taal leren en onze gewoonten leren kennen.

Maar ze willen ook graag aan het werk en meedoen. Ook daar merken we dat goede samenwerking en ondersteuning van onze kant én van de werkgever tot successen leiden. Een mooi voorbeeld is een vrouw die in haar eigen land in een apotheek werkte en die door hard werken en dankzij begeleiding en inzet van haar werkgever hier een plek heeft gevonden als apothekersassistente. Ik mocht erbij zijn toen ze te midden van haar werkgever en collega’s stralend haar vaste contract kreeg.

Wij zoeken graag ook op dit vlak de samenwerking met u. Neem voor meer informatie contact op met het WerkgeversServicepunt (WSP) in Amersfoort. Ze beantwoorden graag uw vraag en vertellen ook meer over wat wij als gemeente kunnen bieden.

Mariëlle Broekman-van der Pers is wethouder van de gemeente Nijkerk.

www.nijkerk.eu

Geplaatst op: 18-02-2022