Internet ondernemerschap

Mond-tot-mondreclame is in veel gevallen de beste reclame die je kunt hebben. Tenminste, zolang het positief is natuurlijk. Je hoeft zelf weinig meer te doen, dan te zorgen dat je goede diensten of producten levert en je klanten tevreden zijn. Als je weet dat een tevreden klant bijna vanzelf zorgt voor nieuwe klanten, loont het de moeite om een stapje extra te zetten.

Geen controle
Het nadeel van mond-tot-mondreclame is dat je er niet echt invloed op hebt. Je weet niet altijd wat mensen over je vertellen, kunt ze weinig in de mond leggen en het bereik is doorgaans niet groter dan het netwerk van tevreden klanten. Dat is soms voldoende, maar als je meer wilt moet je dus op een andere manier je producten aan de man brengen. En daar is een website of webshop vanzelfsprekend een alleraardigst middel voor. Vanaf dat moment ben je officieel internetondernemer.

Internet kent zijn eigen regels
Op internet gelden namelijk andere regels en wetten als het gaat om het verkopen van producten en diensten. En om succesvol te zijn op internet moet je daar toch een beetje bekend mee zijn. Uiteraard omdat je niet wilt ondersneeuwen door concurrenten, maar vooral om ze een stapje voor te blijven. Iedereen heeft een website, maar hoe maak je het verschil? Een open deur is vindbaarheid in Google, maar ook de uitstraling van je website wordt steeds belangrijker. Ga je voor een digitaal visitekaartje, of voor een website die eenzelfde ervaring biedt als een één-op-één-gesprek bij je op kantoor of in de winkel, of nog beter bij de klant op kantoor? Hoe krijg je websitebezoekers zó ver, dat als ze je site bekijken ze eigenlijk al overtuigd zijn? Dat vraagt om ondernemerschap, of beter, internetondernemerschap.

Bart Nieuwenweg is met het Nijkerkse internetbureau Draad dagelijks bezig met online innovatie. Draad bedenkt, ontwerpt en ontwikkelt websites die nét even anders zijn.

www.draad.nu

Geplaatst op: 21-12-2017