Nijkerkse winkelier voelt de concurrentie
Winkeliers in mode, huishoudelijke artikelen, sport en spel, media en hobby’s (recreatieve bestedingen) verkochten samen nog eens voor 37 miljoen euro. Het gaat daarbij allemaal om aankopen in de winkel.
Toerist trekt de portemonnee
Daar komen nog de aankopen van toeristen bij. Ook zij trekken fors de portemonnee tijdens hun verblijf in Nijkerk. Hun bestedingen bedroegen in 2023 in totaal 7,2 miljoen euro. Het gros van dat bedrag (4,7 miljoen) komt overigens terecht in de horeca. Nijkerkse restaurants en andere horecabedrijven boekten in 2023 volgens het onderzoek in totaal 49 miljoen euro omzet.
Uit het onderzoek blijkt verder dat Nijkerkers relatief vaak buiten de eigen gemeentegrenzen of online shoppen. Van elke 100 euro die ze uitgeven aan mode en luxe producten besteden ze slechts 35 euro in eigen dorp. Elders is dat gemiddeld 42 euro. En van alle uitgaven voor in en om het huis blijft 44% van de uitgaven binnen de gemeentegrenzen. Ook dat is lager dan de benchmark (48%).
Vooral de Amersfoortse horeca en detailhandel is een geduchte ‘concurrent’. Hier landt bijvoorbeeld 27% van het geld dat Nijkerkers uitgeven aan elektronica, doe-het-zelfartikelen, woninginrichting, tuinartikelen en planten. Voor mode, huishoudelijke artikelen, sport en spel, media en hobby’s shoppen Nijkerks juist relatief vaak online: 37% van de Nijkerkse uitgaven in deze categorie gaat naar webshops.
Nijkerk staat hier overigens niet alleen in. De onderzoekers constateren namelijk dat consumenten opnieuw kritischer zijn geworden, verder reizen om inkopen te doen en zoeken naar gemakkelijke alternatieven zoals bestellingen in webshops. In het onderzoek is ook gekeken naar de omzet van drie winkelgebieden in de gemeente Nijkerk. In de binnenstad van Nijkerk werd in 2023 een totaalbedrag van 75,8 miljoen euro omgezet. Het Hoevelakense winkelhart is goed voor in totaal 37,0 miljoen euro.
Hoge rapportcijfers voor winkelcentra
Ook is voor deze winkelgebieden gevraagd hoe consumenten ze waarderen. Nijkerk (7,7) scoort daarin het hoogst, Hoevelaken krijgt een 7,4 als rapportcijfer. Het Nijkerkse centrum scoort goed op onder meer winkelaanbod, sfeer en uitstraling en bereikbaarheid met de auto en fiets. Winkelend publiek is minder te spreken over de hoeveelheid groen en de aanwezigheid van faciliteiten zoals wc’s, bankjes, wifi en afhaalpunten.
Het koopstromenonderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van provincies en gemeenten, die de cijfers onder meer gebruiken om beleid te maken. De cijfers zijn gebaseerd op data-onderzoek en een online enquête onder 70.000 huishoudens in de 82 deelnemende gemeenten in Oost-Nederland.
Belangrijke conclusies uit het rapport zijn dat grote binnensteden hun aantrekkingskracht op de consument hebben behouden, middelgrote winkelgebieden hebben het juist zwaar. Ook meubelboulevards en clusters met bijvoorbeeld sport- en vrijetijdswinkels doen het goed.
Geplaatst op: 14-10-2024
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!