Hoeveel risico loop jij?

Ondernemen brengt risico’s met zich mee. Dat weet elke ondernemer. Het gekke is dat we in de praktijk vaak net doen of die risico’s er niet zijn. Want pech treft  toch altijd anderen? De buurman of de concurrent bijvoorbeeld, maar niet onszelf. Daarom deze keer de vraag: hoeveel risico loop jij eigenlijk?

Dat is wat ik regelmatig samen met Nijkerkse ondernemers in kaart breng. Risicomanagement noemen we dat. We lopen daarbij systematisch alle potentiële risico’s voor hun bedrijfsvoering langs. Veel ondernemers denken dan als eerste aan brand. Al snel daarna volgt de conclusie: maar daar ben ik toch voor verzekerd?
Ja, voor de schade aan je pand misschien. Maar hoe lang duurt het voordat je weer operationeel bent? Wie draait er op voor de kosten van twee weken werk dat in vlammen is opgegaan? En wie betaalt de ICT’er die mogelijk maakt dat al jouw medewerkers tijdelijk vanuit huis of een andere locatie werken? De meeste ondernemers moeten daarop het antwoord schuldig blijven.

Aansprakelijkheid
Aansprakelijkheid is ook zo’n aandachtspunt. Stel dat jij bij het programmeren van een webshop een foutje maakt, waardoor je klant een paar dagen geen bestellingen kan aannemen. Dan kan je voor duizenden euro’s schade aansprakelijk gesteld worden. En daar komen nog de kosten voor een advocaat bovenop.

Nog eentje dan: heb je duidelijke afspraken met je klanten over wanneer ze betalen? Ik zie bij bouwbedrijven nog wel eens dat ze twee maanden werken voordat er een factuur uitgaat. In de tussentijd heb je materialen gekocht en lopen de vaste lasten gewoon door. Dat is een behoorlijk financieel risico.

En dan hebben we het nog niet gehad over ziekteverzuim van medewerkers, arbeidsongeschiktheid en diefstal. Kortom: je loopt waarschijnlijk meer risico dan je denkt. Bij Stormfinance Nijkerk helpen we ondernemers om daarbij stil te staan. We inventariseren risico’s en helpen om een risicoanalyse te maken. Hoe groot is de kans dat er een bepaalde calamiteit zich voordoet? En als dat gebeurt, hoe groot is dan de financiële impact op je bedrijf? Aan de hand daarvan kun je een zorgvuldige en bewuste afweging maken wat je wél en niet verzekert.

André Knevel
Partner bij Stormfinance Nijkerk