Hoe we je helpen om te sturen op gedrag

Misschien herken je het wel. Je hebt een stip op de horizon gezet voor je bedrijf, maar het lukt je maar niet om je team net zo enthousiast te krijgen. Je ziet met lede ogen aan hoe twee belangrijke medewerkers in je organisatie steeds botsen. Of je hebt veel tijd gestoken in een deal om te horen dat de andere partij toch geen ‘klik’ voelt.

Natuurlijk kan dat aan de inhoud liggen. Maar als iets in je bedrijf niet zo loopt als je zou willen, heeft dat vaak te maken met gedrag en communicatie. Daarom zetten we bij Alfa Accountants en Adviseurs vaak DISC in.

Wat is DISC en wat levert het op?
DISC is een persoonlijkheidsscan die inzicht geeft in de gedrags- en communicatiepatronen. Dat gebeurt aan de hand van vier persoonlijkheidsstijlen, die allemaal hun eigen kleur hebben. Ondernemers zijn bijvoorbeeld vaak ‘rood’: direct, daadkrachtig en van de grote lijnen. Dat kan botsen met accountants die vaak ‘blauw’ zijn: nauwkeurig, analytisch, detailgericht. ‘Groene’ types houden van stabiliteit en samenwerking. En ‘gele’ types – de creatieve, extraverte inspirators – herken je waarschijnlijk ook wel in jouw bedrijf. Inzicht in de persoonlijkheidsstijl van de mensen met wie je samenwerkt of onderhandelt is ontzettend waardevol. Het geeft je de mogelijkheid om jouw gedrag en communicatie af te stemmen op de behoeften en drijfveren van de ander. Daarmee neemt de kans dat je jouw doelen bereikt flink toe.

Hoe passen we DISC in Nijkerk toe?
Bij Alfa hebben we eigen DISC-adviseurs in huis. Ze nemen regelmatig DISC-assessments af bij onder meer ondernemers, managementteams en (leidinggevende) medewerkers. Ook zetten we DISC steeds vaker in bij adviesgesprekken. Zo helpen we je om te sturen op cijfers én gedrag. Verder passen we DISC toe bij bijvoorbeeld overnametrajecten en bij bedrijfsopvolging. Want is dat ene familielid écht niet geschikt als opvolger, of heeft hij of zij alleen een andere persoonlijkheidsstijl?

Nieuwsgierig naar wat DISC voor jou kan betekenen? Kijk eens op alfa.nl/disc of neem contact op. Onze DISC adviseurs praten er graag met je over verder.

Remco Nonkes is adviseur en accountant bij Alfa Accountants en Adviseurs. Je kunt hem bereiken via rnonkes@alfa.nl.

www.alfa.nl/disc

Geplaatst op: 22-04-2022