Het nieuwe verkopen

Volgens trendwatchers is 2016 het jaar dat virtual reality definitief gaat doorbreken. Die voorspelling rust voor een groot deel op het feit dat de consumentenversie van een veelbesproken virtual reality-bril, de Oculus Rift, deze maand op de markt wordt gebracht door Facebook. Aan de aankondiging kan het niet liggen:

“Rift is unlike anything you’ve ever experienced. Whether you’re stepping into your favorite game, watching an immersive VR movie, jumping to a destination on the other side of the world, or just spending time with friends in VR, you’ll feel like you’re really there.”

Google Glass
Ongeveer anderhalf jaar geleden bevond de tech-community zich in een soortgelijke extase, toen Google Glass beschikbaar werd gesteld voor de gewone man. Het zou een revolutie ontketenen die zijn weerga niet kende. Het liep helemaal anders. Wegens privacyproblemen en veiligheidsoverwegingen werd Google Glass in no-time in de ban gedaan, waarop Google exact een jaar geleden aankondigde te stoppen met het project.

Flinke impact

Innovaties als virtual reality en Google Glass hebben een flinke impact op ons sociale leven. Ging Google Glass voor velen een stap te ver, op andere terreinen is de invloed van technologie en digitale media helemaal ingeburgerd. Slimme verkopers weten voorafgaand aan een gesprek met een potentiële klant precies wie ze tegenover zich hebben. Een LinkedIn-profiel, Facebook-account en uiteraard een website, herbergen een schat aan informatie die je kunt gebruiken om te zoeken naar gedeelde interesses en raakvlakken. Andersom weet een slimme klant voor hij een keukenboer, elektronicazaak of kledingwinkel bezoekt, precies wat er te krijgen is voor welke prijs. Via handige tools als Tweakers Pricewatch, Beslist.nl en Google Shopping is de prijs van een product of artikel bij verschillende aanbieders nooit verder weg dan een eenvoudige zoekopdracht in Google.

Goed gevoel

Daarmee is een verkoopgesprek veel minder een overdracht van informatie en veel meer een gesprek waarin beide partijen op zoek gaan naar de klik, een goed gevoel. En laat dat nu net de kritische succesfactor van de Oculus Rift zijn om écht een revolutie te ontketenen en de status van coole gadget te ontgroeien.

Bart Nieuwenweg is met het Nijkerkse internetbureau Draad dagelijks bezig met online innovatie. Draad bedenkt, ontwerpt en ontwikkelt websites die nét even anders zijn.

draad.nu

Geplaatst op: 16-02-2016