Help, hogere rente en inflatie!

Het kan u niet zijn ontgaan, Nederland wordt geconfronteerd met een zeer hoge inflatie, met name gedreven door de stijgende energiekosten. Een direct gevolg van de oorlog in Oekraïne. Daarnaast is ook de rente al geruime tijd bezig aan een opmars. Maar wat betekent dit nu voor uw onderneming?

Dan bedoel ik niet voor uw dagelijkse praktijk, maar voor de waarde van uw onderneming. Het zijn immers macro-economische effecten waar u helaas maar weinig aan kunt doen. Om maar met de deur in huis te vallen, voor de meeste bedrijven is dit geen goed nieuws. De waarde van uw bedrijf is waarschijnlijk al gedaald in vergelijking met een jaar geleden. Maar er is ook een positieve noot: u bent niet de enige!

Dat stijgende energiekosten uw winstgevendheid onder druk zetten spreekt voor zich. Dat een lagere winstgevendheid leidt tot een lagere waarde is op zich ook niet gek. Wanneer een koper de prijs niet aanpast, is deze bij een dalende winst onherroepelijk langer bezig om de koopprijs terug te verdienen. Dit zal een koper over het algemeen niet willen. De meest makkelijke oplossing? De prijs verlagen! Aangezien dit probleem niet specifiek toeziet op één bieder, maar breder speelt, zorgt dit macro-economische effect ervoor dat de waarde daalt. En die waardedaling is dus niet eens uw schuld!

Maar hoe zit dat dan met de rente? De meeste kopers financieren de aankoop van een bedrijf niet geheel met eigen middelen, maar zullen daarvoor een financiering aantrekken. Een simpele eis van de bank is dat de onderneming die gekocht wordt in ieder geval dusdanig winstgevend is, dat er voldoende geld wordt verdiend om rente en aflossingen te betalen. Wanneer de rente stijgt, nemen de financieringslasten toe. Wanneer de koper per saldo niet meer geld kwijt wil zijn aan de financiering, betekent dit onherroepelijk dat het bedrag dat wordt geleend omlaag moet. U begrijpt het, daarvoor moet ook de prijs voor de onderneming omlaag. Wanneer dit probleem zich in bredere zin manifesteert, zal dit ertoe leiden dat prijzen en daarmee waardes van ondernemingen in een branche dalen. Ook deze waardedaling van uw bedrijf is dus niet uw schuld, maar u wordt er wel mee geconfronteerd.

U begrijpt dat het effect van hoge inflatie en hogere rente zich tegelijkertijd voordoet en dat beide op dit moment een negatief effect hebben op de waarde van bedrijven.

Robin van Denderen, Senior Manager Schuiteman M&A – Corporate Finance

T 085-080 70 00