Haags geld voor versterking Food Academy Nijkerk

NIJKERK – Food Academy Nijkerk ontvangt de komende drie jaar een financiële bijdrage uit Den Haag. Het geld is onderdeel van de MKB-deal voor de Regio FoodValley.

In de komende drie jaar is er in totaal 375.000 euro beschikbaar. Dat moet wel gedeeld worden met andere regionale initiatieven en projecten die de mkb-bedrijven sterker maken.

Groeiende mismatch
Eén van de speerpunten daarbij is het verbeteren van de aansluiting op de regionale arbeidsmarkt. “We zien dat er een steeds grotere mismatch ontstaat tussen vraag en aanbod in personeel. Dat wordt nog eens versterkt door de coronacrisis. Daarom gaan we verschillende initiatieven aanjagen die de aansluiting tussen werkgever en werknemer juist verbeteren”, meldt Regio FoodValley.

De steun aan Food Academy Nijkerk maakt daar onderdeel vanuit. De mbo-opleiding stoomt jong talent klaar voor een toekomst in de foodsector. De werkgelegenheid bij Nijkerkse bedrijven in deze sector neemt toe en er zijn volop plannen om te innoveren en te verduurzamen, maar het vinden van goed gekwalificeerd personeel is daarbij een uitdaging.

Daarom sloegen Nijkerkse foodbedrijven zoals Arla, Bieze Food Group en Euroma de handen ineen met opleider Aeres en de gemeente Nijkerk en werd een eigen foodopleiding gestart. In februari 2020 zijn de eerste acht studenten gestart met de BBL-opleiding (werken en leren) bij de Food Academy Nijkerk. Ook elders in de regio zijn soortgelijke, regionale initiatieven gestart die een bijdrage krijgen uit de MKB-deal. Het gaat om Barneveld Tomorrow, Living Lab Digitalisering, Barneveldse Techniek Opleiding en ICT Campus.

Circulaire economie
Andere thema’s binnen de MKB-deal zijn het versterken van kennisdeling tussen bedrijven en het aanjagen van de circulaire economie. “De huidige crisis laat het belang zien van een circulaire economie. Door ketens en daarmee kringlopen te verkorten en te sluiten, worden minder grondstoffen gebruikt en worden lokale ondernemers ondersteund. De deal zet in op het versterken van initiatieven rondom circulariteit in de regio.”

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) draagt in totaal ruim zeven miljoen euro bij aan regionale mkb-projecten van provincies en gemeenten, de zogeheten MKB-deals. De toekenning van de steun is verdeeld over twee rondes. Met deze tweede ronde is zo’n 4,5 miljoen euro gemoeid. Deze MKB-deals zijn een impuls voor het brede mkb. Bedrijven worden zo beter in staat gesteld om te innoveren, te digitaliseren en internationaal te ondernemen en om hun personele uitdagingen beter aan te kunnen. De investering van EZK komt voort uit het MKB-Actieplan dat staatssecretaris Mona Keijzer in 2018 presenteerde.

Geplaatst op: 10-12-2020