Geldzorgen? Er is hulp beschikbaar

Grondstoffen en materialen worden steeds duurder, de energierekening stijgt; als ondernemer voelt u de inflatie waarschijnlijk al geruime tijd in uw portemonnee. Ook voor uw medewerkers is het leven in korte tijd flink duurder geworden. En dat zorgt voor een groeiende kans op financiële problemen en schulden.

Daar wil ik het graag met u over hebben. Want geldgebrek zorgt voor veel stress. Mensen met financiële problemen slapen vaak slecht en kunnen zich overdag niet goed concentreren. Ook is het lastiger om te ontspannen en gezonde keuzes te maken. Maar misschien wel het allerergste van geldstress? Dat is het gevoel van eenzaamheid dat veel mensen ervaren, omdat ze er niet met anderen over durven te praten.

Ondersteuning voor ondernemers
Misschien herkent u als ondernemer dat gevoel omdat u zelf financiële stress ervaart of schulden hebt opgebouwd. Dan is het goed om te weten dat we als gemeente ondersteuning bieden in de vorm van bijvoorbeeld budgetbeheer, budgetbegeleiding of budgetcoaching. Ook kunnen ondernemers en zzp’ers in de gemeente Nijkerk gebruikmaken van gratis schuldhulpverlening. U leest er meer over op www.nijkerk.eu/shvo.

Medewerkers met geldzorgen
De kans is minstens zo groot dat er medewerkers in uw bedrijf rondlopen die financiële stress ervaren. Door financiële problemen bespreekbaar te maken, neemt u een belangrijke last van hun schouders. En hoe eerder mensen hulp zoeken, hoe kleiner de kans dat financiële zorgen uitgroeien tot problematische schulden. Als werkgever is dat ook in uw belang. Want wist u dat een werknemer met schulden u als werkgever jaarlijks zo’n 13.000 euro kost, vanwege toenemend verzuim en verminderde productiviteit?

Regelingen voor medewerkers
Daarom vragen we u om alert te zijn op financiële stress en medewerkers met ons in contact te brengen, zie hiervoor www.nijkerk.eu/inkomensondersteuning. Naast gemeentelijke ondersteuning in de vorm van budgetbeheer en schuldsanering, zijn er ook verschillende regelingen voor mensen met financiële uitdagingen. Zo kunnen ouders met een laag inkomen een bijdrage ontvangen voor de kosten van sport, cultuur en onderwijs. Ook kunnen we verwijzen naar bijvoorbeeld Stichting Leergeld Nijkerk (laptop, fiets) of Jeugdfonds Sport & Cultuur (contributie, materialen). Helpt u mee om mensen met financiële zorgen op het juiste spoor te zetten? Bedankt!

Mariëlle Broekman-van der Pers is wethouder van de gemeente Nijkerk. Ze houdt zich onder andere bezig met economie, werk en inkomen.

www.nijkerk.eu

Geplaatst op: 18-11-2022