Food Academy Nijkerk presenteert opleiding

NIJKERK – Festivalgangers van SMAAK Festival Nijkerk hebben kennisgemaakt met Food Academy Nijkerk. Met een eigen foodtruck bij de ingang stonden deelnemende bedrijven klaar om bezoekers te informeren over de nieuwe food-opleiding in Nijkerk.

Dat maakt Ditta van de Bovenkamp (Bieze Food Group) namens de stuurgroep van Food Academy Nijkerk bekend. Het SMAAK Festival Nijkerk is een tweedaags festival dat dit jaar voor het eerst werd georganiseerd. Op vrijdag 28 en zaterdag 29 maart werd de havenkom in Nijkerk omgetoverd tot festivalterrein. Compleet met een groot aantal eettentjes, muziekoptredens van lokale en bekende artiesten en activiteiten voor jong en oud. Het doel van de deelname aan Smaak Festival Nijkerk voor Food Academy Nijkerk is om de bekendheid van de food-opleiding onder inwoners van Nijkerk en omgeving te vergroten.

Groot publiek
Op vrijdag was de toegang exclusief voor ondernemers, maar op zaterdag opende het festival de poorten voor het grote publiek. Op beide dagen werd de ‘foodtruck’ van Food Academy Nijkerk druk bezocht. “We hadden de truck ingericht als een winkel, met producten van deelnemende bedrijven”, vertelt Ditta. “Aan de muur hing een beamer waarop een video werd afgespeeld die laat zien wat Food Academy Nijkerk is en welke mogelijkheden er in de toekomst voor jongeren zijn in de foodsector. De interesse was groot. We kregen veel vragen over de inhoud en de locatie van de opleiding. Vooral van ouders met kinderen die op zaterdag het festival bezochten. Veel hadden al van Food Academy Nijkerk gehoord en waren benieuwd naar de inhoud van de opleiding. Ze wisten bijvoorbeeld niet dat Food Academy Nijkerk gebruikmaakt van de locatie en docenten van MBO Aeres. Of dat je binnen Food Academy Nijkerk gemakkelijk van bedrijf of richting kan switchen zonder de opleiding te verlaten. Dat is de kracht van FAN.”

Positieve reacties
De bezoekers reageerden volgens Ditta zeer positief. “Mensen waren verrast dat de gemeente Nijkerk, de foodbedrijven en MBO Aeres samenwerken om een Food Academy te faciliteren. Je merkt ook dat de herkenbaarheid van de opleidingen door de verschillende partijen steeds groter wordt. Dat laat zien dat we op de goede weg zijn. We kijken uit naar de aanmeldingen voor deze fantastische opleiding.”

Zij-instromers
Food Academy Nijkerk gaat volgens planning in september van start. Het team van Food Academy Nijkerk heeft het afgelopen jaar al deelgenomen aan open dagen en blijft de komende maandan actief in het promoten van de opleidingen onder jongeren.  Daarnaast geeft Food Academy Nijkerk medewerkers van deelnemende bedrijven nu ook de kans om zich om te scholen en als zij-instromer deel te nemen aan één van de opleidingen. “We richten ons in eerste instantie op jongeren, maar het gaat uiteindelijk om de groei van de sector. Door de ontgroening en vergrijzing zal het op termijn een steeds grotere uitdaging worden om vanwege de schaarste voldoende medewerkers te binden aan je organisatie. Zij-instromers werken al binnen de sector en zijn al geïnteresseerd. als we hen intern kunnen opleiden, bieden we de medewerkers een goede toekomst en zal dit de groei binnen onze sector vergroten. We kunnen niet zonder goed gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers. Wij zijn van mening dat we een groot aantal prachtige bedrijven binnen de foodsector hebben in Nijkerk en omgeving. Door een FAN op te richten zal het een win-win situatie worden voor de toekomst”, aldus Ditta.

www.foodacademynijkerk.nl

Geplaatst op: 25-04-2019