Extra BTW-aftrek bij nieuwbouw van je woning?

Als ondernemer heb je de mogelijkheid om bij de nieuwbouw van je woning een deel van de bouw-btw terug te vragen. Op voorwaarde dat je de woning ook bedrijfsmatig gaat gebruiken, bijvoorbeeld door een werkkamer te creëren in de woning.

Naar evenredigheid van oppervlakte zou er dan recht bestaan op btw-aftrek. Nu lijkt er sinds kort een extra bedrag aan btw te kunnen worden teruggevraagd. Het enige dat je daarvoor moet doen, is zonnepanelen plaatsen op het dak van je woning.

Gedeeltelijke btw-teruggaaf bouwkosten
Als je zonnepanelen installeert op het dak van je woning, dan mag je de btw in de aanschaf- en installatiekosten van die panelen terugvragen. Meerdere rechters, waaronder in één zaak ook de Hoge Raad, hebben nu beslist dat je ook recht zou moeten hebben op teruggaaf van een deel van de btw over de bouwkosten van de nieuwbouwwoning. De extra btw-aftrek heeft dan betrekking op de kosten die zijn toe te rekenen aan het dak waarop de panelen liggen. In onze visie zou ook de particulier die zonnepanelen op zijn nieuwbouwwoning installeert in aanmerking moeten komen voor de aftrek van een deel van de bouw-btw. Hetzelfde geldt voor de dga.

Rechten veiligstellen
Omdat een van de lopende zaken nog bij de Hoge Raad ligt, heeft de staatssecretaris zich nog niet helemaal gewonnen gegeven. Het veiligstellen van je rechten op btw-aftrek is daardoor een belangrijk aandachtspunt.

Advies is om je plannen tijdig af te stemmen met je adviseur of met ons zodat wij daarin de goede route kunnen vinden.

Remco Nonkes is adviseur en accountant bij Alfa Accountants en Adviseurs

www.alfa.nl