Eens gegeven?

U kent ongetwijfeld het gezegde ‘eens gegeven, blijft gegeven’. Maar bij een schenking hoeft dit niet altijd op te gaan. U kunt namelijk ook een zogenaamde herroepelijke schenking doen. Bij zo’n schenking kunt u het bedrag dat u geschonken heeft weer terugvragen.

Een dergelijke ‘terugroepactie’ kan van belang zijn als uw (klein)kinderen eerder overlijden dan u, of als u merkt dat uw (klein)kinderen het geld niet goed beheren. Maar ook wanneer u zelf in de financiële problemen komt, bijvoorbeeld omdat u onverwacht hoge zorgkosten krijgt, kan een dergelijke schenking uitkomst bieden. U hoeft het overigens niet zo specifiek vast te leggen. U kunt er ook voor kiezen om op elk moment en zonder reden de schenking terug te draaien. Het is wel belangrijk dat deze manier van schenken goed met de begiftigde wordt besproken.

Bij bedrijfsoverdracht
Ook bij de overdracht van een onderneming waarbij met behulp van de bedrijfsopvolgingsregeling (een gedeelte van) het bedrijf wordt geschonken, wordt vaak gewerkt met herroepelijke schenkingen. Wanneer de overnemers namelijk in strijd met de gemaakte afspraken of wettelijke bepalingen zouden handelen (en bijvoorbeeld het bedrijf weer snel doorverkopen), geeft een herroepelijke schenking de overdrager de mogelijkheid de overnemers nog eens op het spreekwoordelijke ‘matje te roepen’.

Niet altijd mogelijk
Weet dat het (fiscaal) niet altijd mogelijk is om een herroepelijke schenking te doen. Denk daarbij aan de verhoogde eigenwoningschenking (van ruim een ton). Voor deze vrijstelling is vereist dat de schenking onvoorwaardelijk wordt gedaan. Let daarom bij het doen van schenkingen altijd goed op welke voorwaarden er aan een schenking worden verbonden.

Bram Faber
Fiscaal Partner