Een kijkje achter de schermen

Als ik mijn boodschappen doe of in het weekend door Nijkerk, Hoevelaken of Nijkerkerveen loop, stap ik vaak spontaan even binnen bij een ondernemer om bij te praten. Die spontane – maar ook de geplande en officiële bedrijfsbezoeken – zijn geen bezoekjes voor de bühne. Ik vind het belangrijk om ondernemers te spreken, ik wil horen wat ze bezighoudt en ben benieuwd naar hun verhalen. Welke wereld gaat er schuil achter de producten die je vaak zonder na te denken in je mandje legt?

Zulke bezoeken zitten in mijn achterhoofd wanneer we nadenken over nieuw beleid. Beleid dat gaat over de grote lijnen en kaders, maar uiteindelijk natuurlijk effect heeft op ons bedrijfsleven of de samenleving. Die persoonlijke verhalen van ondernemers helpen me om dat steeds scherp voor ogen te houden.

Gevluchte ondernemer
Een mooi voorbeeld van een ondernemer met een verhaal is een ondernemer die met zijn gezin vanuit Syrië naar Nederland gevlucht is. Hij had daar een succesvolle zaak en heeft hier de draad weer opgepakt door een mooie levensmiddelenwinkel in Nijkerk te beginnen. Dit voorbeeld neem ik zeker mee in mijn gesprekken met statushouders en nieuwkomers in Nijkerk, die hier integreren en een nieuw bestaan op willen bouwen. Zo raken verschillende onderdelen van mijn werk elkaar en dat is mooi. Naast economische zaken houd ik me ook bezig met recreatie & toerisme en de uitgifte van bedrijventerreinen. Maar ook het minimabeleid, de participatie van statushouders en de bedrijfsvoering van de gemeente Nijkerk behoren tot mijn portefeuille. De gemeente lijkt daarin wel op een beetje op een bedrijf, met verschillende afdelingen, allemaal met hun eigen diensten en producten.

Verbinding zoeken
Als wethouder ben ik op deze terreinen verantwoordelijk voor het beleid en de goede uitvoering daarvan, veelal in opdracht van de raad. Daarvoor schakel ik regelmatig met collega-wethouders in de regio. Want veel ontwikkelingen overstijgen de gemeentegrenzen. Mijn dagelijks werk heeft dus best wel wat raakvlakken met dat van ondernemers en juist daarom vind ik het ook leuk om te sparren en steeds die verbinding te zoeken. Want gemeenten en bedrijfsleven zijn wat mij betreft geen leverancier en klant, maar partners die steeds samen optrekken en veel gezamenlijke belangen hebben!

Mariëlle Broekman-van der Pers is wethouder van de gemeente Nijkerk.

www.nijkerk.eu

Geplaatst op: 29-10-2021