Een cadeautjevan de overheid?

Door de inflatie stijgen de kosten flink en net als de ondernemer, ondervindt ook de overheid hier de gevolgen van. In Den Haag zoekt men naar maatregelen om de belastingopbrengst te verhogen. Tarieven worden aangepast en grondslagen verhoogd, wat kan leiden tot de vraag: is er ook nog iets positiefs voor de ‘gewone ondernemer’ in 2023? Ja, maar het blijft opletten geblazen.

Voor 2023 heeft de overheid een eenmalige regeling getroffen: willekeurige afschrijving op nieuwe bedrijfsmiddelen. Dit betekent dat als u investeert in een bepaald nieuw bedrijfsmiddel in 2023,

u in een keer maximaal 50% mag afschrijven van de aanschafkosten. Dat is meer dan wettelijk is vastgesteld (maximaal 20%). Deze regeling geldt voor zowel de inkomsten- als vennootschapsbelasting.

Gaat dit op voor alle bedrijfsmiddelen? Helaas niet. Het moet allereerst om nieuwe bedrijfsmiddelen gaan. Daarnaast zijn er bedrijfsmiddelen uitgesloten zoals: gebouwen, bromfietsen, motoren, personenauto’s met CO2-uitstoot die niet zijn bestemd voor beroepsvervoer, immateriële vaste activa, dieren en bedrijfsmiddelen die hoofdzakelijk zijn bestemd voor verhuur. Verder geldt dat u het bedrijfsmiddel voor 1 januari 2026 in gebruik moet nemen. En er moet in 2023 een bedrag worden betaald dat minimaal gelijk is aan de willekeurige afschrijving over 2023. Maar er is nog meer om rekening mee te houden. Als het bedrijfsmiddel niet meer voldoet aan de eerder genoemde voorwaarden (bijvoorbeeld omdat je het gaat verhuren), dan wordt de reeds genoten willekeurige afschrijving teruggevorderd.

Het voordeel van een willekeurige afschrijving is dat u flexibeler bent voor een optimale vormgeving van uw jaarwinst. U kunt door deze regeling ‘spelen’ met de winst en daarmee bijvoorbeeld gebruikmaken van een tariefvoordeel. Willekeurige afschrijving is echter geen blijvend cadeau, het is enkel het naar voren halen van de afschrijvingslast. Dit geeft in het jaar van toepassing een mooi financieel voordeel, maar deze afschrijvingscomponent bent u wel kwijt voor de jaren die volgen. Overweegt u een investering? Kijk of het verstandig is om in 2023 gebruik te maken van de regeling. Gebruik deze wel goed, want anders wordt dit cadeau toch een sigaar uit eigen doos.

André Moree | Senior Belastingadviseur
T 085 080 7000