Do’s en don’ts met 2017 voor de boeg

2016 zit er al weer bijna op, de feestdagen staan voor de deur. Altijd een drukke periode bij Alfa Nijkerk. Er moet nog het nodige geregeld worden en de brainstormsessies voor het nieuwe jaar zijn gestart. Ik kan me voorstellen dat ook u al vooruitkijkt. Daarom krijgt u van mij een aantal reminders én actiepunten.

1. Doe een grote aankoop
Sta even stil bij uw vermogen in box 3. Heeft u een vermogen tot circa € 100.000? Dan gaat u minder belasting betalen. Als uw vermogen hoger is dan een ton, gaat u ongeveer 30% meer belasting betalen. De peildatum voor de hoogte van het vermogen is 1 januari 2017. Twijfelt u over een grote aankoop? Dan is het misschien toch slim om die nog in 2016 te doen!

2. Pensioen in eigen beheer afkopen?
Pensioen in eigen beheer houdt in de huidige vorm op te bestaan. Heeft u pensioen opgebouwd in uw eigen BV, eventueel in combinatie met een externe polis? Sta dan even stil welke gevolgen dit voor u heeft. Mogelijk is het gunstig om deze aanspraken met belastingkorting af te kopen.

3. Wacht met een schenking
Wilt u uw zoon of dochter een financieel steuntje in de rug geven bij de aankoop van een woning? Doe dit dan niet in 2016, maar wacht even tot (begin) 2017 aangezien er dan weer een verhoogde schenkingsvrijstelling tot maximaal € 100.000 geldt.

4. Bestel uw lease-auto nog niet
In 2017 daalt het hoogste bijtellingspercentage van 25% naar 22%. Even wachten met het bestellen van de nieuwe lease-auto kan daarom voordeliger zijn voor uw portemonnee.

5. Actualiseer uw testament
Zijn uw testament en huwelijkse voorwaarden alweer een jaar of vijf geleden opgesteld? Laat ze dan opnieuw beoordelen en waar nodig actualiseren. In de tussentijd is de regelgeving namelijk gewijzigd. Bovendien kunnen ook uw privé omstandigheden veranderd zijn, waardoor uw vastgelegde wensen verouderd of achterhaald zijn.

Is één van deze punten op u van toepassing? Neem dan contact op met uw adviseur of accountant. Uiteraard kan Alfa u hierbij ook van dienst zijn.

Remco Nonkes,
Directeur Alfa Nijkerk