‘Doe mee met food academy Nijkerk’

Het cluster groeit: het aantal banen erin nam toe van 6.500 in 1998 tot ruim 8.600 in 2017, een groei van +31%. En dat in economisch lastige tijden. Een cluster om te koesteren!

De bedrijven in dit foodcluster willen, gesteund door de innovatiekracht van de gemeente, samen met onderwijspartijen een antwoord vinden op het grote tekort aan goed geschoolde arbeidskrachten. Nu en in de toekomst, omdat de uitstroom van vakmensen uit de babyboomgeneratie komende jaren nog flink gaat toenemen. Er is een grote behoefte aan operators, technische en logistieke medewerkers. Dat is de reden dat food- en foodgerelateerde bedrijven hebben besloten de handen ineen te slaan en samenwerking met elkaar en met onderwijspartijen te zoeken. Met het realiseren van Food Academy Nijkerk als concreet doel.

Oplossingen
In opdracht van de gemeente is onderzoek gedaan naar oplossingen voor dit groeiende tekort. Hier komt uit dat het creëren van aansluitend opleidingsaanbod in de gemeente Nijkerk zelf, promotie van het moois dat de sector als werkgever te bieden heeft en het verbeteren van de coördinatie tussen bedrijven en scholen in Nijkerk en omgeving de oplossing kan zijn. Dit kan concreet vormgegeven worden door de ontwikkeling van een praktijkgericht opleidingscentrum voor een toekomstig foodcluster. Daarom hebben de food- en foodgerelateerde bedrijven besloten de handen ineen te slaan. Het concrete doel hiervan is: Food Academy Nijkerk en omgeving als praktijkgerichte opleidingscentrum voor een toekomstbestendig foodcluster.

Inspirerende plek
Een inspirerende plek in Nijkerk met echte productielijnen en een grootkeuken met horecagedeelte. Een plek waar het foodproductieproces centraal staat, inclusief de vertakkingen naar de essentiële schakels techniek en logistiek. Een plek waar studenten, docenten en bedrijven trots op zijn, omdat ze er werken aan hun vakmanschap en hun producten laten zien en laten smaken. Over hoe dat gerealiseerd kan worden, praten de bedrijven nu met onderwijsinstellingen. Vanaf begin dit jaar is een Koplopergroep actief waarin bedrijfsleven en onderwijsinstellingen samenwerken om te komen tot het realiseren van de Food Academy Nijkerk. Eén ding is zeker, het kan alleen slagen als genoeg bedrijven in Nijkerk en omgeving aansluiten. Wethouder Economie Mariëlle Broekman zegt: ‘Dit is een mooi initiatief waarbij bedrijfsleven en onderwijs, ondersteund door de gemeente, de handen ineen slaan om onderwijs en arbeidsmarkt beter op elkaar te laten aansluiten. Het realiseren van de Food Academy Nijkerk is een aanwinst voor Nijkerk en de Regio”.

Wilt u meedenken over de toekomst van de foodsector in Nijkerk en omgeving? Doe mee en meldt u bij één van de bedrijven van de Koplopergroep of bij Maarten Kruisselbrink van de gemeente Nijkerk (m.kruisselbrink@nijkerk.eu).

Zelf opleiden populair
Niet alleen in Nijkerk nemen bedrijven het heft in handen als het gaat om het opleiden van personeel. Een paar recente voorbeelden:
Van Gelder Infratechniek uit Nijkerk startte in 2017 samen met opleidingscentrum Gelrepoort een opleidingstraject voor 20 nieuwe monteurs. Die werken overdag en volgen één avond in de week onderwijs.
Barneveldse metaal- en elektrobedrijven werken aan een technische opleiding voor jonge schoolverlaters. Doel is dat de opleiding – die een combinatie biedt van werken en leren – in 2019 van start gaat.
Bedrijven in de Zuid-Hollandse gemeente Hoeksche Waard zijn na de zomer een eigen mbo-opleiding voor de bouw gestart, zodat jongeren uit de regio niet wegtrekken uit de regio om te studeren.
Elf bedrijven uit de Brabantse regio de Peel hebben met de gemeente en regionale onderwijsinstellingen een techniekcentrum opgericht, waar jongeren een mbo-techniekopleiding volgen.

Geplaatst op: 25-10-2018