De wekker

Als je kind bent, wil je niets liever dan groot zijn. Natuurlijk. Vaak vertel ik mijn kinderen dat slapen goed voor ze is. Ze groeien ervan, mentaal en fysiek. Als ze ziek zijn, worden ze er bovendien beter van.

Langdurig zieke werknemers hebben wellicht baat bij nachtrust, maar niet bij een slapend dienstverband. Die benaming doet denken aan slapend rijk worden, maar het is tegenovergesteld. In een slapend dienstverband word je nooit rijk. Een werknemer met een slapend dienstverband heeft namelijk geen recht meer op loon. En omdat hij in dienst blijft, krijgt hij ook geen recht op een transitievergoeding. Dit zit veel werknemers dwars. Zij willen graag die transitievergoeding ontvangen, maar veel werkgevers willen die niet betalen. Zij hebben immers ook al twee jaar het loon doorbetaald.

Er is veel geprocedeerd om deze patstelling te doorbreken. Rechters vonden dat de werkgever niet verplicht was om de werknemer te ontslaan. De werknemer kreeg daardoor geen transitievergoeding. De wetgever zat echter ook niet stil en kwam met een middel tegen deze onbedoelde bijwerking. Hij kwam met een compensatieregeling. Werkgevers die een zieke werknemer het loon én een transitievergoeding hebben (door)betaald, krijgen dat vanaf 1 april 2020 gecompenseerd. Sommige rechters vonden toen dat een goed werkgever het slapende dienstverband moest beëindigen en de transitievergoeding moest betalen. Andere rechters waren het daar niet mee eens. De patstelling bleef. Moet er een wekker worden gezet voor het slapende dienstverband, of mag de werkgever zijn werknemer in een slapend dienstverband laten liggen?

Ons hoogste rechtsprekende orgaan, de Hoge Raad, heeft de patstelling doorbroken. De wekker is gezet: Als een langdurig zieke werknemer na twee jaar voorstelt zijn dienstverband te beëindigen tegen betaling van de wettelijke transitievergoeding, moet de werkgever dat voorstel accepteren. Langdurig zieke werknemers zullen opstaan en de werkgever vragen hun slapend dienstverband te beëindigen en de transitievergoeding te ontvangen. Werkgevers zullen dat vaak moeten accepteren, maar kunnen vervolgens compensatie aanvragen voor de betaalde transitievergoeding.

Hans Veldkamp (jurist)
Schuiteman Accountants & Adviseurs