De website van de toekomst

Regelmatig vragen wij ons af hoe we over vijf, tien of twintig jaar het internet gebruiken. Zitten we nog wel achter een computer, moeten we nog steeds een toetsenbord en muis gebruiken en bestaat het concept van websites eigenlijk nog wel?

De ontwikkelingen gaan razendsnel, maar gaan ze niet te snel? Kunnen wij het tempo van innovatie nog wel bijhouden? Virtual Reality komt steeds dichterbij. Maar ondanks dat de Holo Lens van Microsoft beschikbaar is voor iedereen, ken ik weinig architecten of productontwerpers die bij hun ontwerpproces gebruikmaken van Virtual Reality.

Het toetsenbord, een erfenis van de typemachine, is ook zo’n element dat maar niet lijkt te verdwijnen. QWERTY stamt uit 1873, en blijkbaar zijn we er nog steeds niet aan toe om een veel logischere indeling te gebruiken. Spraakbesturing gaat al heel erg lang enorm hard, maar niet in Nederland. Het blijft raar om commando’s naar je telefoon te roepen.

En dan websites zelf. In Azië worden ze niet veel meer gebruikt sinds WeChat bestaat: een zogenaamde all-purpose, multifunctional super app. Op het eerste oog is WeChat niet anders dan Whatsapp. Je kunt chatten, foto’s sturen en bellen. Maar via WeChat kun je ook eenvoudig een taxi bestellen, een date ontmoeten of een product bestellen bij een webshop. Maar het gaat verder, je kunt via WeChat belasting betalen, bekijken hoe druk het ergens is of een ziekenhuisbezoek reserveren. En dat allemaal vanuit één app.

Hoe lang zou het duren voordat wij zover zijn?

Bart Nieuwenweg is met het Nijkerkse internetbureau Draad dagelijks bezig met online innovatie. Draad bedenkt, ontwerpt en ontwikkelt websites die net even anders zijn.

http://www.draad.nu

Geplaatst op: 20-09-2016

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Nijkerk

Business in Nijkerk is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Nijkerk.