‘De vibe is goed in Nijkerk’

NIJKERK – Bij Bieze Food Group komt binnenkort een einde aan een tijdperk. Vanaf 24 mei 2019 staat er niet langer een algemeen directeur aan het roer met de achternaam Bieze. Frank Bieze draagt zijn taken dan definitief over aan zijn opvolger Jurgen van Krevel. Maar stilzitten? Dát zit er de komende jaren niet in.

Frank Bieze laat een bloeiend familiebedrijf achter met twaalf ondernemingen (ook voornamelijk familiebedrijven) in binnen- en buitenland, variërend van producenten van salades en kruiden tot zuivel en kant-en-klaarmaaltijden. Vanaf zijn aantreden in 1982 wist Frank Bieze elke vijf jaar de omzet van de onderneming te verdubbelen. In 2017 was de jaaromzet 280 miljoen, en wat Bieze betreft is een verdubbeling naar circa 600 miljoen in 2022 prima haalbaar.

Op welke manier heeft u uw stempel weten te drukken op het succes van Bieze Food Group?
Toen ik in 1982 aantrad als algemeen directeur waren de omzetcijfers zorgelijk. Het eerste dat ik deed was het aantal personeelsleden van dertig terugsnoeien naar twintig. Zonder dat er gedwongen ontslagen vielen overigens. De tweede belangrijke stap was herstructurering van het assortiment. Het resultaat was dat de onderneming vier jaar later weer winstgevend was. Daarna is het hard gegaan.

Sinds 1986 is Bieze Food Group een dochteronderneming van de Duitse Wernsing Food Family, bestaande uit 25 ondernemingen die onder meer aardappelspecialiteiten, salades, dressings, sauzen en soep produceren en distribueren. Er vallen momenteel twaalf ondernemingen onder de Bieze Food Group, waaronder Epos en Bieze B.V. die gevestigd zijn in Nijkerk. Frank Bieze is bij alle overnames zeer intensief betrokken geweest.

In maart 1986 werd Bieze Food Group een dochteronderneming van de Duitse Wernsing Food Family. U zou in dat jaar de onderneming verlaten en uw vader achterna gaan richting Canada om hem bij zijn nieuwe business te ondersteunen.
Dat was inderdaad de bedoeling, maar ik voelde me niet thuis in Canada. Het zakendoen was een feestje, maar ik wilde er niet wonen. Dus de hele huisraad kon weer terug in de container en ik ben weer naar Nederland vertrokken. De familie Wernsing vond het fantastisch dat ik terugkwam en in het bedrijf wilde blijven werken. En ik heb altijd alle vrijheid van ze gehad.

Wat is het geheim van het succes van Bieze Food Group?
Handelsgeest en ondernemerschap. Alle bedrijven die in de loop der jaren onder onze vlag zijn geschaard, worden geleid door echte ondernemers. Ze nemen hun verantwoordelijkheid, stellen de klant centraal en handelen vanuit de familiewaarden die wij belangrijk vinden. Veel van de bedrijven zitten in Duitsland, en de cultuurverschillen met dit buurland zijn erg klein. Heel anders is dat overigens met onze Belgische bedrijven. Daar hebben sommige woorden een andere betekenis. We leren nog dagelijks bij op dat gebied.

Waar geniet u het meest van in uw werk?
Van de jonge mensen die binnenkomen. Ze komen hier werken met alleen theoretische kennis in hun bagage en weinig werkervaring. Vanaf een afstandje zie ik hoe ze zich in een aantal jaar ontwikkelen van mensen die nog geen deuk in een pakje boter kunnen slaan tot leidinggevenden met verantwoordelijkheid en ondernemerschap. Ik ben weliswaar niet direct betrokken geweest bij de interne begeleiding van jonge mensen, maar ik word daar wel enthousiast van. Want jongelui zijn tegenwoordig weliswaar uitstekend digitaal onderlegd, het ontbreekt ze vaak aan ouderwetse kennis over ondernemerschap. Je kunt een app bouwen, maar hoe verkoop je die eigenlijk? Ik vind het leuk om ze daarin te adviseren en zie daarin voor de toekomst ook een rol voor mezelf weggelegd.

Waarom heeft u besloten te stoppen als algemeen directeur?
De afgelopen jaren zijn succesvol geweest. Ik heb met een mooi team een paar knallers van stappen gemaakt en groei gerealiseerd. Ik ben een bouwer, maar weet niet of ik nog de juiste leider ben voor een bedrijf met deze omvang. Ik ben een immigrant in de digitale wereld. Zit niet op Facebook en mondjesmaat op WhatsApp en LinkedIn. Het gaat in mijn ogen vaak nergens over op sociale media. Maar digitalisering speelt wel een steeds grotere rol in de bedrijfsvoering. Het is daarom tijd om plaats te maken voor een jonge generatie die met nieuw elan deze mooie onderneming de toekomst in neemt.

Wat gaat u doen als u in 2020 definitief de deur achter u dicht trekt?
Ik ben zeer actief in het op de kaart te zetten van Nijkerk als belangrijk onderdeel van de agro- en foodketen. Om bruggen te bouwen tussen bedrijven, onderwijs, de gemeente, mkb en andere relevante partijen. Actueel is de Food Academy Nijkerk waarmee we in september van start gaan in het pand van MBO Aeres en waar vutters en vakmensen hun kennis overdragen op jonge mensen. De vibe in Nijkerk is momenteel heel goed. Ging het vroeger binnen Food Valley vaak over Ede en Veenendaal, anno 2019 begint duidelijk te worden dat Nijkerk ook een grote rol speelt binnen Food Valley. Er zijn hier grote foodspelers gevestigd die werkgelegenheid creëren voor een groot aantal mensen. Zonder deze foodondernemingen zou Nijkerk er heel anders uitzien. Ook in Nijkerk zelf begint Food Valley steeds nadrukkelijker tussen de oren zitten. Het gemeentebestuur werkt mee en begrijpt de noodzaak van samenwerking en goed onderwijs om jonge mensen klaar te stomen voor een toekomst in de food. Daar draag ik graag mijn steentje aan bij.

Geplaatst op: 25-04-2019