De pen van Gerard

Op het moment dat ik dit schrijf, kijk ik net terug op de slotdag van het toernooi om de Harry Hamstra Cup. Goed dat de club dit soort evenementen organiseert, zeker in een tijd dat we met z’n allen proberen de benen er weer onder te krijgen. Dit toernooi heeft echter een speciaal gevoel bij me losgemaakt. Ik heb Harry persoonlijk goed gekend en zag hem als een kritische, maar betrokken Nijkerker.

Hij was zeer begaan met het lot van ZIJN voetbalclub, Sparta Nijkerk. Dat oogstte bij mij veel waardering. Evenals de dappere wijze waarop hij de strijd met zijn ziekte is aangegaan. Dat zijn naam aan dit evenement hangt, is dus wat mij betreft niet meer dan logisch. Het is bovendien goed dat de club oog heeft voor het verleden. Op het moment dat u dit leest, is de competitie-opening alweer geweest en als het goed is, heeft de club die aangegrepen om voor de eerste wedstrijd veel veteranen uit te nodigen om nog eens bij te praten over ‘die tijd van toen’. Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik een behoorlijke hang naar het verleden heb, dus ook zo’n reünie is een mooi initiatief!

O ja, nog even over de Harry Hamstra Cup: prachtig dat de club hiermee ook zijn maatschappelijke betrokkenheid toont. De cheque van € 5.000,= (bijeengebracht door sponsors en collectes) die Hamstra jr. aan het einde van de dag mocht overhandigen aan de Stichting Vrienden van Meander was natuurlijk een prachtig gebaar.Ook zaterdag zag ik weer dat veel mensen toe zijn aan het normale leven. Gelukkig zien we na het oplaaien van besmettingscijfers alles weer de goede kant op gaan. Goed om te zien dat de vaccinaties hun vruchten afwerpen en dat we daardoor straks ongetwijfeld weer meer mogen.

Jammer dat een groot deel van de bevolking kennelijk nog altijd weigert zich te laten vaccineren. Ik denk toch echt dat we er niet aan ontkomen dat een ieder verplicht is aan te kunnen tonen dat zij of hij voldoende beschermd is tegen het coronavirus in al zijn hoedanigheden. En als dat leidt tot “geen toegang” bij evenementen, in bioscopen, theaters en voetbalstadions dan zou ik daar alle begrip voor hebben. Wij hebben toch ook een verantwoordelijkheid naar elkaar toe.Terug naar Sparta Nijkerk. Door de omstandigheden moest de competitie al twee keer vroegtijdig worden afgebroken. Eén keer zelfs op een moment dat de club de kampioensschaal bijna kon aanraken. Met m’n Nijkerkse nuchterheid zul je mij niet horen zeggen dat we nu dus wel even kampioen worden, maar mij is inmiddels wel duidelijk geworden dat de club er in alle opzichten klaar voor is om nog een stapje hogerop te doen. Grootte van de vereniging, accommodatie, kwaliteit van de spelersgroep en een professionele aanpak zijn mijns inziens voldoende ingrediënten om de strijd om promotie aan te gaan. En als je twee maal op de bovenste positie staat als de competitie wordt stil gelegd, dan moet je die ambitie wat mij betreft ook durven uitspreken.

De club wil ik dan ook alle succes wensen voor het seizoen 2021-2022. Nu maar hopen dat we die weer eens op een normale wijze uit kunnen spelen.

Gerard van den Tweel

Geplaatst op: 28-10-2021