De pen van Gerard

Bladerend door de kranten en met een schuin oog naar allerlei nieuwsuitzendingen, kan ik niet anders dan constateren dat veel ondernemers aan het einde van hun Latijn zijn en er klinken steeds meer geluiden door dat ze het zat zijn. Om te beginnen haal ik dan de slogan nog maar eens aan: “Wij zijn helemaal klaar met het virus maar het virus is nog niet klaar met ons”. Hoe vervelend ook.

Daarbij teken ik direct aan dat er volgens mij wel degelijk enige versoepeling mogelijk is. Middenstanders kijken jaloers naar de supermarkten en u snapt dat ik erg blij ben dat mijn winkels op volle kracht kunnen doordraaien. En juist dát is de reden dat ik wel degelijk mogelijkheden zie om ook de overige middenstanders hun winkels onder voorwaarden te laten openen. Misschien op afspraak, wellicht met een beperkt aantal klanten per winkel, mét mondkapje en op anderhalve meter afstand is er best veel mogelijk.Het kan goed zijn dat tussen het moment van schrijven,  woensdag 12 januari, en het tijdstip waarop u dit leest al veel verbeterd is, maar ik weet ook dat de omikron-variant nog behoorlijk kan huishouden.

Daarbij durf ik zeker te vertrouwen op de instanties die verantwoordelijk zijn voor de te nemen maatregelen. Ga er maar aan staan, zij hebben wel te maken met een mega-crisis en dan weet je dat je het nooit en te nimmer voor iedereen goed kunt doen. Wat dan zeker niet helpt is ongefundeerde kritiek, gewelddadige demonstraties of het in de wind slaan van voorschriften. Volgens mij hebben we (bijna) allemaal steeds beter door hoe we moeten omgaan met deze situatie, worden de vaccins steeds beter en komt de boostercampagne eindelijk goed op gang. Nu maar hopen dat iedereen zo verstandig is haar of zijn prik te halen.

>Met onze winkels kijken wij terug op een uitstekend 2021 en hebben wij er alle vertrouwen in dit jaar. Wederom moet ik mijn mensen complimenten maken. Er is, zeker in de drukke decembermaand, echt kei- en keihard gewerkt, we waren nagenoeg 24/7 bezig en er is dus een topprestatie geleverd. Zoals iedereen heeft geconstateerd heeft de online wereld enorme stappen gemaakt en ook in onze winkels is nagedacht over een goed concept: een manier om lokaal online je boodschappen te doen en die ook geleverd te krijgen door je lokale supermarkt. Voordat we dat goed kunnen uitrollen moeten er nog wel wat hordes genomen worden, maar ik heb er alle vertrouwen in dat ons dat gaat lukken. Dat is overigens ook wat ik alle middenstanders gun: een manier om het verloren gegane terrein terug te winnen door vindingrijk en actief te zijn. Ik snap dat dit soms lastiger is dan je denkt, maar er is vaak meer mogelijk dan je denkt.

Corona heeft de wereld veranderd en daaraan zullen we allemaal moeten wennen. Bovendien zal de pandemie best nog wel wat economische nasleep hebben. We hebben dus nog wel wat werk te verzetten en zullen zeker in onze horeca- exploitaties, waar ook wij terugkijken op een lastig 2021, actief en vindingrijk moeten acteren.En dat zullen we samen moeten doen, “voor elkaar en met elkaar”. We zullen nog even moeten doorbijten maar geloof me: er komen echt weer betere tijden aan!

Gerard van den Tweel

Geplaatst op: 16-02-2022