De nieuwe arbowet: dit moet jij weten!

Terwijl jij deze zomer op het strand lag of met de airco je bedrijf draaiende hield, is stilletjes de nieuwe arbowet ingegaan. Heb je dat gemist? Dan zet ik de belangrijkste veranderingen voor je op een rij en leg ik uit wat je als werkgever moet doen.

Wanneer is de nieuwe wet ingegaan?
Per 1 juli 2017. Nieuwe contracten moeten sinds die datum voldoen aan de nieuwe regels. Voor bestaande contracten geldt een overgangsperiode: werkgevers en arbodienstverleners krijgen tot 1 juli 2018 de tijd om de contracten aan te passen.

Wat is er precies veranderd?
Het takenpakket van de bedrijfsarts en de preventiemedewerker zijn aangepast. Ook is de invulling van de RI&E, waarmee je alle risico’s binnen jouw bedrijf in kaart brengt, aangepast. De nieuwe wet kent bovendien een aantal nieuwe verplichtingen:
Werkgevers moeten werknemer de mogelijkheid bieden om de bedrijfsarts te bezoeken als ze vragen hebben over hun gezondheid in relatie tot het werk, ook als de werknemer nog niet verzuimt of klachten heeft.
De bedrijfsarts krijgt de gelegenheid iedere arbeidsplaats in het bedrijf te bezoeken om meer inzicht te krijgen in de arbeidsomstandigheden en de belasting van het werk.
De werknemer krijgt het recht op een second opinion (het raadplegen van een tweede bedrijfsarts) voor onder andere begeleiding bij ziekteverzuim.
De preventiemedewerker binnen jouw bedrijf krijgt ook als taak om te adviseren aan en samen te werken met de bedrijfsarts en andere arbodienstverleners.

Waarom is een nieuwe Arbowet?
De nieuwe Arbowet moet ervoor zorgen dat preventie en arbodienstverlening meer gaat leven bij werkgevers en werknemers. Verder wil de overheid hiermee de positie en onafhankelijkheid van bedrijfsartsen vergroten.

Wat moet jij doen?
Als werkgever heb je dus een jaar de tijd om jouw bestaande contract met je arbodienstverlener of bedrijfsarts aan te passen aan de eisen in de nieuwe Arbowet. Tip: Onderdeel van de Univé ziekteverzuimverzekering is de module Arbodienstverlening Perspectief. Wil je daar meer over weten of een keertje sparren over het loondoorbetalingsrisico bij ziekte van jouw medewerkers. Neem dan gerust contact op!

Leendert Verduin is vestigingsmanager bij Univé Nijkerk. Je kunt hem bereiken op leendert.verduin@unive.nl of 088-1815000.

www.unive.nl

Geplaatst op: 05-09-2017