De kracht van LinkedIn

Met Draad houden we nu zo’n beetje drie jaar kantoor in het Tabakhuis in Nijkerk. Hoog tijd om de boel weer eens te restylen: wat minder startup en wat meer coolness. We zochten een partij die dit voor ons uit handen kon nemen. Het netwerk in die hoek is beperkt, dus waarom niet een oproepje op LinkedIn om relaties te vragen naar goede tips?

In een paar uur kregen we een aantal namen van goede bekenden. Perfect, geregeld. Onder het bericht werden nog een aantal namen genoemd, dus maar snel een reactie geplaatst dat we inmiddels voorzien waren. Maar de comments en mentions bleven komen. Inmiddels zijn we 27 dagen verder. In die 27 dagen heeft zich het volgende afgespeeld:

• 472 hebben het bericht een duimpje gegeven
  • 1.088 mensen hebben op het bericht gereageerd
  • 1.298 mensen hebben de afgelopen maand mijn profiel bekeken
  • 175 stylisten/interieurbouwers hebben ons een mailtje gestuurd
  • 95 stylisten/interieurbouwers waagden er een telefoontje aan

Je kunt je voorstellen dat ik geen tijd heb om meer dan 1.000 suggesties goed door te nemen. De interieurbouwer die als 800ste getagd wordt, krijgt de klus dus waarschijnlijk niet meer. En hoewel we geen selectiecriteria hadden benoemd, ligt het niet voor de hand dat we zouden kiezen voor een partij uit Hoogezand, Heerlen of Goes. De vraag is dus: hoe kan het dat mensen blijven reageren, ook als dat in feite kansloos is.

Mijn theorie? We vinden het fijn om anderen een lead te bezorgen. Als je een relatie een mooie klus kunt bezorgen, waarom niet? Het is binnen vijf seconden gepiept, de volgende keer is het wellicht andersom en houd je er zelf wat aan over.

Inmiddels hebben wij een interieurbouwer gevonden. Met een flinke portie aandacht als bonus. Het bericht is door tienduizenden mensen gezien. Natuurlijk hadden we het Draad-logo in de foto gezet. Gevolg is dat het aantal bezoekers op onze website vertienvoudigde. Het leidde zelfs tot drie concrete leads.

En last but not least, we hebben een mooi inkijkje gekregen in het algoritme van LinkedIn, waarover weinig bekend is. Blijkbaar is dat algoritme zo ingesteld dat likes of reacties van iemand uit mijn netwerk ervoor zorgen dat mijn post in de timeline komt van mensen met wie ik geen connectie heb. En stiekem legt dat ook wat bloot over het algoritme van de mens. We willen anderen graag helpen, zeker als het zo makkelijk kan als via een tagje op Linkedin. Ook als er al 900 anderen voor je zijn geweest.

Bart Nieuwenweg is met het Nijkerkse internetbureau Draad dagelijks bezig met online innovatie. Draad bedenkt, ontwerpt en ontwikkelt websites die nét even anders zijn.

Geplaatst op: 24-06-2016