De kansen van de energietransitie

De komende dertig jaar verandert de manier waarop we onze woningen en bedrijven van energie voorzien. Een transitie die we handen en voeten geven samen met Nijkerkse ondernemers.

Zo zijn we op dit moment volop in gesprek met ondernemers op bedrijventerreinen aan de A28. Samen kijken we hoe we de terreinen en de bedrijfspanden op deze terreinen duurzamer kunnen maken. Ook praten we met elkaar over locaties voor zonnevelden, windturbines en zonnepanelen op reststroken en geluidswallen.

Economische kansen
De energietransitie biedt volop economische kansen. De komende jaren moeten er duizenden woningen en bedrijfspanden beter geïsoleerd worden, om maar eens wat te noemen. Het liefst zien we natuurlijk dat ondernemers uit de gemeente Nijkerk daar een rol in gaan spelen. Daar proberen we als gemeente alle randvoorwaarden voor te scheppen. Dat doen we door duidelijk uit te leggen waar we naartoe gaan, bedrijven te betrekken bij de energietransitie en in verbinding te brengen met elkaar zodat niet keer op keer het wiel hoeft te worden uitgevonden.

Innovatiekracht benutten
Veel kennis die we nodig hebben voor deze energietransitie, bevindt zich al binnen onze gemeentegrenzen. Zo bezocht ik onlangs een bedrijf in Hoevelaken, dat naast airco’s inmiddels ook warmtepompen en luchtkwaliteitssystemen levert. De warmte die vrijkomt bij het koelen, kunnen ze er tegenwoordig benutten om tapwater te verwarmen. Laten we de lokale innovatiekracht van zulk soort bedrijven optimaal benutten, zodat de energietransitie een sterke bijdrage levert aan de werkgelegenheid in onze gemeente.

Energiescan
Tegelijkertijd besef ik goed dat verduurzaming complex kan zijn en dat u als ondernemer veel aan uw hoofd heeft. Daarom willen we het bedrijven vooral gemakkelijk maken om de eerste stap te zetten. Dat doen we door kosteloos een energiescan aan te bieden. Deze scan geeft u onder meer inzicht in het aantal zonnepanelen dat op uw dak past, welke investeringen bij uw bedrijfspand het meeste invloed hebben op het verbeteren van het energielabel en welke subsidiemogelijkheden en belastingvoordelen er zijn om uw pand te verduurzamen. Dat resulteert in een plan van aanpak, waarbij u uiteraard zelf bepaalt welke stappen u wanneer zet. Meer weten? Neem gerust contact op met onze projectleider duurzame energie, via e.zweers@nijkerk.eu.

Mariëlle Broekman-van der Pers is wethouder Economische Zaken van de gemeente Nijkerk.

www.nijkerk.eu

Geplaatst op: 08-07-2021