‘Dat ik geen ICT’er ben is een groot voordeel’

Hoeveel mensen hij in zijn leven uit het water heeft gehaald? Poeh, daar vraag je hem wat. Het moeten er honderden zijn geweest. 36 jaar lang was Frank van der Maaten elk weekend op het strand te vinden, als lifeguard en instructeur van de reddingsbrigade.

Zand tussen je voeten, de blik geconcentreerd op de branding. Er is geen ‘job’ waarin ontspanning en spanning zo dicht bij elkaar liggen, zegt de Nijkerkse ondernemer. “De reddingsbrigade is een ontzettend hechte, warme club. Ik heb er vrienden voor het leven gemaakt. Je hebt veel lol met elkaar. Tegelijkertijd moet je altijd scherp zijn, steeds het overzicht houden en razendsnel en onder druk handelen en improviseren als er iets gebeurt.”

Nee, hij heeft niet iedereen levend uit het water kunnen halen. Ook daar moet je mee dealen. Hadden we het anders kunnen doen? Beter? Het zijn vragen die iedere lifeguard zich keer op keer stelt. Ook na geslaagde reddingsacties overigens. Inmiddels heeft Van der Maaten de brigade vaarwel gezegd. Er komt een moment dat je ook in je eigen hoofd steeds minder op David Hasselhoff lijkt. Maar de lessen van de reddingsbrigade zijn onverminderd waardevol en vaak ook toepasbaar in het zakenleven.

ArchiLogiQ
Hoe kunnen we het beter doen, is namelijk ook een vraag die Frank van der Maaten zich elke dag stelt bij ArchiLogiQ. Sinds 2012 staat hij aan het roer van het Nijkerkse bedrijf dat mkb’ers met slimme IT-oplossingen helpt bij het vergroten van werkgemak en het versterken van business continuïteit. De klanten van ArchiLogiQ? Dat zijn bedrijven met zo’n 5 tot 200 werkplekken. Zij maken gebruik van één van de ICT-servicepakketten, al dan niet met een vaste prijs per werkplek. Als het goed gaat, merken die bedrijven niet wat ArchiLogiQ allemaal voor hen doet. “Wij fungeren bij veel van die bedrijven als een soort externe systeembeheerder. We monitoren de systemen, verzorgen hardware, regelen licenties en back-ups. Kortom we zorgen dat iedereen probleemloos – of zoals wij het zeggen RelaQs – zijn werk kan doen.”

Uitdaging
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, heeft Van der Maaten geen achtergrond in de IT. Zijn loopbaan begon jaren geleden in de retailsector. Van der Maaten verkocht tv’s, radio’s en andere consumentenelektronica voor een keten in wit- en bruingoed. Op 25-jarige leeftijd stelde hij zijn baas voor om zeven kleine vestigingen in te ruilen voor drie grote winkels met meer vloeroppervlak. Ga het maar doen, was de reactie. “Ja, dat was best even slikken. Moest ik als jong broekie ervaren medewerkers gaan vertellen dat ze mee moesten in een veranderproces. Maar die uitdaging was wel wat ik zocht. Nog steeds trouwens. Het lijkt me verschrikkelijk om alleen een zaak draaiende te houden. Om elke dag naar kantoor te gaan om te kijken wat er nu weer in de mailbox zit.”

Retail-mindset
Door de jaren heen vervulde Van der Maaten tal van leidinggevende functies bij verschillende bedrijven, waaronder een aantal IT-ondernemingen. Juist het feit dat hij geen techneut is, is volgens hem een pré.  “Ik weet inmiddels echt wel het nodige van IT, maar ik verlies nooit uit het oog waar het om draait. Dat je een klant een oplossing biedt voor een probleem. IT wordt vaak nodeloos complex gemaakt. Soms uit onkunde, soms als businessmodel. Hoe moeilijker je het maakt, hoe meer geld je kan vragen he?”
Met ArchiLogiQ kiest Van der Maaten voor een andere aanpak. Eén waarin het niet draait om de techniek, maar om de functionaliteit. “Wij kijken samen met bedrijven: waar loop je nu tegenaan en hoe zou je ideale werkomgeving eruit zien? Het is dan aan ons om dat achter de schermen zo in te richten dat medewerkers inderdaad op een optimale manier hun werk kunnen doen.”

On demand
Dat is ook de toekomst van IT, gelooft Van der Maaten. “We gaan toe naar IT on demand. Daarin is niet de apparatuur leidend, maar de gebruiker. Als je inlogt, kun je bij alle applicaties die jij nodig hebt om je werk te kunnen doen. Bij het ene bedrijf zullen die applicaties in de cloud draaien, bij het andere bedrijf op eigen servers of misschien in een hybride IT-omgeving. Waar het om gaat, is dat ons werk meer en meer verschuift van technisch naar functioneel beheer. Wie mag waar op welk moment bij? Dat vraagt om een andere manier van denken over IT.”
Je klant centraal stellen en servicegericht denken is absoluut een must. “Dat vind ik in de IT-sector nog een ondergeschoven kindje. Eigenlijk zou iedereen die een opleiding volgt in de IT verplicht een tijdje op een helpdesk moeten werken. Daar komen de echte klantvraagstukken voorbij. Daar leer je om je in te leven in de situatie van de klant.”

Vuilnis
Zelf staat hij ook gerust klanten te woord die bellen als een keer iets niet werkt zoals het bedoeld is. “Bij ArchiLogiQ geloven we niet in functies maar in rollen. Als de vuilnis buitengezet moet worden of de telefoon gaat en iedereen op de servicedesk is in gesprek, pak ik die rol gerust. Vind ik juist leuk. Laat ze die raketten maar op mij afvuren. Het helpt daarbij als je kunt relativeren. Wij maken natuurlijk ook fouten, maar in 99,99 procent werkt alles zoals het moet. Alleen belt er nooit iemand om te zeggen dat zijn pc zo lekker draait vandaag.”
Heeft hij een echt intensieve dag gehad? Dan heeft Van der Maaten ook de perfecte manier om zijn hoofd leeg te maken. Niet zo lang geleden heeft hij een 40 jaar oude kruiser – zeg maar een oldtimer boot – gekocht. Die knapt hij nu op, tussen het varen door. “Er is niets lekkerder dan buiten op het water zijn. Rust om je heen, wind door je haren. Als je twee uur op het water bent, heb je het gevoel dat je een week weg bent geweest.”
www.archilogiq.nl

Hoe veilig is jouw IT-omgeving?

Meer dan de helft van de mkb-bedrijven in Nederland was vorig jaar slachtoffer van cybercrime. Het gaat daarbij onder meer om phishing, maar ook hacks en gijzeling via ransomware. Continuïteit en omgang met calamiteiten is daarom altijd een aandachtspunt bij ArchiLogiQ, zegt Van der Maaten “Wat als je server ermee stopt of als je te maken krijgt met ransomware? Dan hebben wij oplossingen waarmee je gericht en met voorrang cruciale data kunt herstellen, waardoor je binnen een paar minuten weer operationeel bent.”

Geplaatst op: 18-06-2019

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Nijkerk

Business in Nijkerk is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Nijkerk.