Corona pusht Alberto’s Italian naar hoog niveau

Een restaurant dat dankzij corona op een hoger level komt? Het klinkt ongeloofwaardig. Toch is dat precies wat er gebeurd is met Alberto’s Italian, de succesvolle formule van horecaondernemer Albert Hotzky. De Nijkerkers genieten al jaren van hoogstaand Italiaans eten en nu is ook Barneveld aan de beurt. In juli gingen de deuren open van Alberto’s Italian Barneveld, tegenover het station. In de voormalige ING-bank.

Een lekkere echte Italiaanse espresso met een bonbon in de vorm van een blinkend goudstaafje ernaast. Het is maar een detail, maar het is ook een detail dat veel zegt over de tomeloze ambitie van Albert Hotzky en zijn levens- en zakenpartner Lyanne van den Berg om dit restaurant met winebar tot een succes te maken.“Dat het pand een voormalig bankgebouw is, hebben we op allerlei manieren laten terugkomen in het interieur,” vertelt Lyanne. “Het goudstaafje bij de koffie, een prachtig gouden dessert én natuurlijk onze mooie private dining area in de originele oude bankkluis die we helemaal intact gelaten hebben. Je kunt er met acht personen heel chic dineren met een speciaal samengesteld kluismenu.’’ Ook in het interieur is het al goud dat er blinkt. Kosten nog moeite zijn gespaard om de gast zich thuis te laten voelen en op het hoogste niveau te verwennen.

En de locatie? Die kan niet beter, zegt Albert beslist. “Een zakenvriend van me zei ooit dat hij op een dag het mooiste restaurant van Barneveld wilde bouwen. ‘Dan moet je dat doen op de plek van de ING-bank’ zei ik hem toen al. Dit is een droomlocatie namelijk. De ligging is perfect. Aan een weg die rond het dorpscentrum loopt, tegenover het NS-station, bij dé entree van het dorp.”Verliefd zijn Albert en Lyanne op het terras waar ruimte is voor meer dan vijftig mensen en dat is omheind door een metershoge beukenhaag. De inrichting, waar Lyanne de grootste stem in had, geeft een luxe beachclubgevoel door houten palen, luxe loungesets en een ondergrond van terras en zand. Albert: “De doelgroep van Alberto’s Italian vindt het prettig om beschut te zitten. Wel lekker gezien te worden door iedereen die er ook is, maar ook wel weer een beetje afgeschermd van winkelend publiek.”

De kaart van Alberto’s Italian? “Ja, die kan je gerust uniek in Barneveld noemen. We werken met mooie pure ingrediënten voor onze authentieke Italiaanse gerechten, die zich kunnen meten met die van een sterrenrestaurant. We gaan iets doen in Barneveld wat je er nog niet vindt. Daar komt het op neer. Een Italiaan, maar dan 2.0.”

2021037-Hiemstra Media-Alberto's

Het beste
De paniek rondom het coronavirus heeft Alberto’s Italian goedgedaan. Dat klinkt tegenstrijdig, maar dat is het allerminst, legt Albert uit. “Corona heeft ons uitgedaagd om het allerbeste uit onszelf te halen. Mede om te overleven heb ik een baan aangenomen als horecamanager bij Droomparken, dat nu Europarcs heet. Voor deze parken heb ik samen met een team tal van slimme formules bedacht die in de parken uitgerold moesten worden.Toen we een tijdje onderweg waren met corona werd bedacht om te gaan samenwerken met een sterrenrestaurant om op hoog niveau bezorgmaaltijden te bezorgen bij de vakantiewoningen op de parken.’’Gouden kans
Dat laatste bleek een gouden kans, gaat Albert verder. “De koks van Alberto’s Italian Nijkerk kregen zo de kans om mee te kijken met de toppers van dit land. Dat was natuurlijk geweldig. Als je een sterrenchef mag assisteren, dan leer je daar ontzettend veel van. En ook nu die chefs weer terug zijn op hun eigen basis, hebben we nog wekelijks contact en is er een fantastische samenwerking ontstaan. We krijgen tips, nieuwe recepten, nieuwe ideeën. Het is zelfs zo dat één van onze eigen koks nu fulltime gerechten aan het ontwikkelen is. Allemaal dankzij corona dus. Wat we nu zien is dat we met onze gerechten steeds dichter bij de Bib Gourmand komen. Ons doel is dan ook een vermelding in de ‘Lekker’ (de restaurantgids met de 500 beste restaurateurs van Nederland, red.) en een vermelding in de Michelingids.”

Poespas
Wat ze geleerd hebben van de sterrenchefs? “Dat we in de keuken eigenlijk altijd te moeilijk denken”, vertelt Albert. “In reguliere restaurants worden ontzettend veel toevoegingen en kant-en-klaarmixjes gebruikt om de smaken zogenaamd te verbeteren. Hoe hoger het niveau, hoe minder poespas en hoe puurder er gekookt wordt. Puur in de zin van dat er gebruik wordt gemaakt van goede kruiden, mooie, simpele verse ingrediënten die de smaak bepalen. Je leert meer en meer dat goede smaak in de eenvoud zit en dat gaan we meer en meer toepassen in onze eigen keuken.’’

www.albertositalian.nl

2021037-Hiemstra Media-Alberto's