Brusselse lobby nog niet verzilverd

NIJKERK – De lobby voor FoodValley in Brussel – waar Nijkerk aan meebetaalt – leverde tot nog toe geen Europese subsidies voor Nijkerkse bedrijven op.

Dat blijkt uit een evaluatierapport. Sinds april 2014 heeft de regio een ‘kwartiermaker’ in Brussel. Het gaat om Theo Neyenhuis. De FoodValley-gemeenten dragen allemaal naar rato van het aantal inwoners bij aan de lobby die totaal ruim 125.000 euro per jaar kost. De kwartiermaker moet de bekendheid van de regio in Europa vergroten, samenwerking met andere Europese regio’s verkennen en ‘kansen op het gebied van positionering, kennisopbouw en fondsenwerving’ verzilveren.

Niet concreet genoeg

Juist het binnenhalen van subsidies komt vooralsnog niet van de grond, blijkt uit het evaluatierapport. Dat zou mede komen omdat gemeenten zelf ‘niet concreet genoeg’ kunnen aangeven waarvoor geld moet worden binnengehaald. In het rapport wordt dan ook gepleit voor een betere informatie-uitwisseling. Gemeenten moeten weten wat er besproken is tijdens bijeenkomsten waar Neyenhuis aanschuift. Omgekeerd moet de lobbyist een concrete lijst met projecten krijgen zodat hij op zoek kan gaan naar Europese partners en subsidiemogelijkheden.

Samenwerking

Wel is volgens het evaluatierapport de bekendheid van FoodValley in Brussel toegenomen, waardoor ‘vertegenwoordigers op strategische posities in Brussel’ zelf om afspraken vragen of de regio willen bezoeken. Ook zijn er gesprekken over samenwerking gevoerd met andere Europese foodregio’s, zoals het Zweedse Östergötland. Samenwerking is belangrijk omdat het vaak een voorwaarde is voor deelname aan Europese programma’s
en fondsen.

Geplaatst op: 16-02-2016