Binden en boeien

Uw goede ervaren medewerker heeft zijn baan opgezegd. Had u dit kunnen voorkomen? Goede medewerkers raakt u liever niet kwijt. Naast dat u te maken krijgt met wervingskosten, is er ook het verlies aan kennis en productiviteit van ingewerkte medewerkers. Vind daarbij maar eens snel een goede nieuwe medewerker in deze krappe arbeidsmarkt.

Hoe behoudt u uw goede medewerkers? En zorgt u er in deze krappe arbeidsmarkt voor dat uw medewerkers betrokken blijven bij uw bedrijf?

Wat zijn de behoeftes van uw medewerkers?
Medewerkers hoeven niet openlijk te klagen om toch ergens ontevreden over te zijn. Vraag wat de behoefte van uw medewerker is. Houd voortgangs- en evaluatiegesprekken en loop rond voor informeel contact. Voer exitgesprekken; wanneer een medewerker besluit om te vertrekken is het goed om te weten wat de reden van vertrek is. De inzichten die u opdoet kunt u gebruiken om andere medewerkers nog beter te binden en te boeien.
Waardeer uw medewerkers!
Elke medewerker heeft behoefte aan waardering. Niet alleen in loon. Geef erkenning en complimenten! Het geven van waardering en erkenning is misschien wel het allergrootste middel om personeel langer te binden aan het bedrijf. Geef werknemers het gevoel dat alle moeite die ze dagelijks doen, bijdragen aan een mooi bedrijfsresultaat.
Wees flexibel
Flexibiliteit is een voorwaarde voor werkgeluk. Medewerkers vinden het fijn als ze hun werkzaam-heden zoveel mogelijk naar eigen inzicht kunnen inrichten, binnen de richtlijnen en de deadlines.
Stimuleer ontwikkelingMedewerkers willen zich graag blijven ontwikkelen. Met name jong talent. Zorg bij hen voor voldoende ontwikkelingsmogelijkheden. Dat kan via een loopbaantraject, maar natuurlijk ook via een externe training of cursus. Uiteindelijk levert dat betere en tevredenere werknemers op.

Creëer positiviteit en stimuleer trots
Grote successen voor uw bedrijf viert u niet alleen thuis aan de keukentafel, maar ook zeker met alle medewerkers die er zo hard voor hebben gewerkt.
Kortom, zorg dat u betrokken bent als werkgever!Geralda van de Biezen
HR adviseur
T 0342-47 34 44