‘Bedrijfshallen in Nijkerk zijn niet aan te slepen’

Bedrijfsruimten
“Dat het goed gaat met de landelijke en ook de lokale economie merk je vooral aan de vraag naar bedrijfshallen en bedrijfsruimtes. Die worden razendsnel verkocht of verhuurd en dan gaat het zowel om grote als kleine ruimtes. 500 m2, 1000 m2; het is allemaal in trek. De toenemende vraag leidt nog niet tot een sterke prijsdruk, maar we zien wel dat verhuurders hun sterkere positie vertalen in bijvoorbeeld langjarige huurcontracten. Ook huurkortingen worden bijna niet meer gegeven.”

Bedrijventerreinen
“Als je wilt uitbreiden als ondernemer liggen je kansen nu vooral op de wat oudere bedrijventerreinen in Nijkerk. Die krijgen nu ook een kwaliteitsimpuls doordat bedrijven die er zich vestigen investeren in hun pand. Een mooi voorbeeld is de Kachelmaterialenshop aan de Ambachtstraat. Daar is de gevel met hout omkleed en het parkeerterrein vergroend. Ook het nieuwe pand van Bunzlau Castle aan de Ohmstraat is een voorbeeld van hoe bestaande terreinen op dit moment een impuls krijgen en daardoor aantrekkelijker worden als vestigingslocatie.”

Kantoorruimtes
“De kantorenmarkt in Nijkerk is wat rustiger. Het aanbod is relatief stabiel, de vraag gaat vooral uit naar kleinere ruimtes. Dan moet je denken aan kantoorunits tot 100 vierkante meter, het liefst op een locatie dicht bij het centrum zoals het bedrijventerrein aan de Van ‘t Hoffstraat. Solitaire kantoorpanden op bedrijventerreinen? Daar is nog weinig belangstelling voor. Dan moet je het toch van grotere dienstverleners hebben en die zien dan toch vaak liever Amersfoort op hun visitekaartje staan.”

Winkelstraat
“De retailsector heeft het nog altijd zwaar, dat is geen geheim. Grote ketens staan onder druk, herlokaliseren is echt een issue. De landelijke trend is dat we naar meer compacte winkelgebieden gaan, waar winkels en horeca in elkaar overvloeien. Dat zie je ook in Nijkerk. Straten zoals de Singel, Het Plein en de Oosterstraat hebben door de hoge passantenstromen aantrekkingskracht op retailers. Een mooi voorbeeld is het voormalige pand van ABN AMRO aan de Vetkamp, dat we recent verhuurd hebben aan een juwelier. In de secundaire winkelstraten zien we nog steeds leegstand. Daar staan de prijzen ook onder druk en denken verhuurders serieus na om winkels tot woonruimte te transformeren.”

Domicilie Bedrijfshuisvesting bemiddelt bij verkoop, aankoop, huur of verhuur van commercieel vastgoed. Dat doet het met een team van ervaren NVM-bedrijfsmakelaars die de vastgoedbewegingen in de regio FoodValley en regio Amersfoort-Harderwijk op de voet volgen. Ze verdiepen zich graag in het bedrijf en de business van lokale ondernemers om zo optimaal te kunnen adviseren over passende huisvesting, nu én in de toekomst.

www.domiciliebedrijfshuisvesting.nl

Geplaatst op: 25-04-2019