Banenmotor Nijkerk draait op volle toeren

NIJKERK – De werkgelegenheid in de gemeente Nijkerk blijft groeien. Tussen april 2020 en april 2021 – het eerste volle jaar van de coronacrisis – creëerden bedrijven in Nijkerk, Hoevelaken en Nijkerkerveen samen 470 extra banen.

Dat blijkt uit de Provinciale Werkgelegenheids Enquête van de provincie Gelderland. In totaal telt Nijkerk nu 23.890 banen. Met dit aantal neemt Nijkerk een positie in in de top tien van Gelderse gemeenten. Ook het aantal bedrijven binnen de gemeentegrenzen groeide, van 4340 in 2020 naar 4520 in 2021.

Beter dan gemiddeld
Nijkerk presteert daarmee in economisch opzicht beter dan veel andere Gelderse gemeenten. Waar de gemiddelde groei van de werkgelegenheid in de provincie Gelderland uit kwam op 1,6%, noteerde Nijkerk een plus van 2 procent. Ook in de afgelopen jaren groeide het aantal banen in de gemeente Nijkerk al stabiel.

De top drie van de banengroei in Nijkerk kwam voor rekening van de horeca (+9,1%), financiële instellingen (+8,7%) en de gezondheidszorg (+7,9%). Daar hoort de kanttekening bij dat mensen die door de Covid-maatregelen niet konden werken maar dankzij de steunmaatregelen wel op de loonlijst stonden, meegeteld zijn bij het aantal banen. Tegenover de stijgers staan ook dalers. Voor wat betreft Nijkerk ging het met name om nutsbedrijven (-6,9%), zakelijke dienstverlening (-2,8%) en industrie/delfstoffen (-1,7%).

Robuust bedrijfsleven
Wethouder Mariëlle Broekman van economie is blij met de cijfers. “Dit is een mooie uitkomst voor Nijkerk. Het geeft aan dat er een sterke ondernemingszin in Nijkerk aanwezig is. Een robuust en stevig bedrijfsleven, dat is iets waar wij als gemeente blij mee zijn en trots op zijn.”

Tegenover de positieve cijfers staan de donkere economische wolken die ook over Nijkerk schuiven. De Kamer van Koophandel verwacht dat er dit jaar in Nederland 200.000 tot 220.000 bedrijven failliet zullen gaan. Het gaat dan vooral om bedrijven die in de afgelopen jaren overeind zijn gehouden door de overheid, maar nu geen coronasteun meer krijgen. Ook de sterke inflatie, stijgende energieprijzen en oorlog in Oekraïne brengen steeds meer bedrijven in de problemen.

Geplaatst op: 22-04-2022