Api’s kijken!

Je gebruikt ze iedere dag. Ze zitten in vrijwel alle digitale diensten en toepassingen, ook al hoor of zie je ze niet. Maar je kunt ze niet zomaar benaderen, daar heb je toch echt REST, SOAP of RSS voor nodig. En als je het goed aanpakt, krijg je XML – of nog beter – JSON terug.

API’s dus: Application Programming Interface. Oftewel: onderlinge communicatie tussen computerprogramma’s. En dat is meteen de kracht van een API; hij doet z’n werk zonder dat je er als gebruiker last van hebt. Ideaal voor developers, die met goed gebruik van een API enorm veel tijd en energie kunnen besparen en mooie functionaliteiten kunnen ontwikkelen. Superinteressant, maar wat kun je ermee?

Dat is het mooie van API’s, je kunt echt alles met alles koppelen. Zo liggen er bijvoorbeeld in je interne bedrijfsprocessen talloze kansen om te automatiseren met API’s. Denk aan het publiceren van magazijnvoorraad op je website, offertes die automatisch in je CRM lopen of geef externe verkopers van je producten geautomatiseerd toegang tot alle productinformatie zoals prijzen, beschikbaarheid, beschrijvingen, afbeeldingen en andere relevante data. Door data van verschillende bronnen te combineren kun je tijd, productiviteit en inzichten winnen.

Aan de andere kant van het spectrum zijn er partijen die hun data gratis en publiekelijk ter beschikking stellen via een API. Zo kun je via de API van het Rijksmuseum de volledige collectie opvragen, inclusief hoge resolutie afbeeldingen. De Tweede Kamer biedt een API om alle gewenste wetsvoorstellen, moties en amendementen binnen te halen en ook veel gemeenten bieden data over ruimtelijke plannen, bomen, speeltoestellen en monumenten aan. Onder het motto ‘data is het nieuwe goud’ is het daarmee zeker de moeite waard om eens API’s te bekijken!

Bart Nieuwenweg is eigenaar van Draad, internetbureau in Nijkerk. Benieuwd naar hun diensten? Neem dan contact op.

www.draad.nl

Geplaatst op: 18-06-2019