Albert Hotzky (Alberto’s Italian) heeft haast

Tot twee keer toe balanceerde Albert Hotzky op het randje van de dood. Het motiveert de horeca-ondernemer om alleen nog te doen wat hij leuk vindt. En dus opende hij Alberto’s Italian in Nijkerk. ,,Ik heb nog zoveel ideeën dat ik haast moet maken.”

‘Zij die hun dromen waarmaken, zijn degenen die er in geloven’. Deze spreuk prijkt prominent op een bordje bij de entree van Alberto’s. Hotzky kreeg het bordje bij de opening, maar het zou niet misstaan als zijn levensmotto. Als de horeca-ondernemer iets in zijn hoofd heeft, gebeurt het ook. En liefst een beetje snel.

Terwijl de zaak volzit met lunchende gasten, vertelt hij in de wijnbar over de geboorte van zijn nieuwe geesteskindje. Het interieur heeft hij helemaal zelf uitgedacht, alle materialen heeft hij in handen gehad. En ook in de kaart – geïnspireerd op de klassieke Italiaanse keuken – is zijn hand terug te vinden.

Tierelier

Het concept van Alberto’s in een notendop? Een restaurant waar eenvoud en pure smaken centraal staan. En een wijnbar waar je gezellig met vrienden kunt borrelen en samen kleine gerechtjes deelt. Die formule slaat aan. Alberto’s ging open in september 2015 en draait als een tierelier. Al in de eerste paar maanden behaalden Hotzky en zijn team de doelstellingen voor 2016. Het geheim? ,,Locatie”, zegt Hotzky. ,,Dat bepaalt in mijn ogen voor 70 procent je succes in de horeca. Wij hebben het zonnigste terras van Nijkerk en een parkeergarage onder het restaurant. Beter kan niet.”

Als je zo met Hotzky praat, zou je niet zeggen dat hij pas sinds een klein jaar weer op de been is. In 2006 werd een tumor in zijn hersenen gevonden. Artsen deden wat ‘technisch haalbaar’ was, maar konden niet alles verwijderen. In 2012 bleek dat de tumor weer groeide en verweven was met al zijn zenuwbanen. Hotkzy ging opnieuw onder het mes, dit keer bij één van ‘s werelds beste chirurgen. ,,Ik was een beetje een studieobject. Ook die tweede keer konden ze niet alles weg halen. De tumor zit er dus nog steeds, maar groeit niet meer.”

Incasseringsvermogen

De gevolgen van de twee operaties zijn misschien niet direct zichtbaar, Hotzky ondervindt ze dagelijks. Zo mist hij onder meer zijn evenwichtsorgaan in zijn rechteroor. Gevolg is dat zijn lichaam zich voortdurend aan het oriënteren is. En dat is doodvermoeiend. ,,Alles wat ik doe voelt alsof ik de honderd meter in 8 seconden probeer te lopen. Ik sta elke ochtend ziek op. Door keihard te revalideren – zo’n 5 tot 10 uur per week – wordt je incasseringsvermogen steeds groter. Maar er zijn nog altijd dagen waarop ik al vrij snel uitgeput ben.”

Of hij veranderd is door zijn ziekte? Ja, zegt Hotzky. Hij is rustiger geworden. Heeft geleerd om dingen los te laten omdat hij niet meer alles kan. Best lastig als je een controlfreak bent, lacht de ondernemer. En hij is meer gefocust en gedreven dan ooit. ,,Ik heb tot twee keer toe afscheid moeten nemen van mijn gezin voordat ik de operatiekamer inging. Dat doet wat met je. Ik heb haast. Werk een bucketlist af. Ik heb nog zoveel plannen en ideeën, maar geen idee hoe lang ik daar de tijd voor krijg. Daarom doe ik alleen nog maar wat ik leuk vind.”

Niet dat hij nu dagelijks bezig is met de dood. Ja, de tumor kan terugkomen. Maar een derde operatie ligt niet voor de hand. ,,Het komt zoals het komt. Als ik er elke dag aan zou denken, zou dat mijn energie wegzuigen en mijn leven beperken. Dat wil ik niet. Maar mocht de tumor terugkomen, dan wil ik als nalatenschap mooie restaurants achterlaten voor mijn vrouw en kinderen.”

Compliment

Geen wonder dat hij volop nadenkt over horecatrends zoals food sharing en in zijn hoofd al bezig is met het bedenken en doorontwikkelen van de concepten. Daar ligt echt zijn hart. ,,Ik ben geen kok of gastheer, maar ondernemer met een passie voor de keuken. Het mooiste compliment dat ik onlangs kreeg, was dat een buitenlandse gast vroeg of we onderdeel van een keten waren.”

Een keten van Alberto’s op meerdere plekken in Nederland? Daarmee zou pas écht een droom van Hotzky uitkomen. De komende periode staat echter in het teken van consolideren, uitbouwen en de puntjes op de ‘i’ zetten. In Alberto’s moet nog een klein winkeltje komen waar je onder meer verse pesto’s en pasta’s kunt kopen. En Hotzky heeft ook plannen voor een Pizza by Alberto’s, die de lekkerste pizza’s bij je thuis bezorgt.

Moegestreden

En ook buiten Nijkerk heeft hij zijn handen vol. In het afgelopen jaar gooide hij de formule van restaurant-café De Babbel in Barneveld om. Van een plek waar je kwam voor een plate en waar in het weekend gefeest, gedanst en gezopen werd, transformeerde De Babbel tot een stijlvol grand café. Met minder tafels en een verfijndere kaart, gebaseerd op 98 procent biologische producten. Je kunt er nu terecht voor een ‘simpele, goede biologische hap’ zoals een kalfsschnitzel of een saté. En tussendoor ging ook strandtent Babbel Beach aan het Veluwemeer in Harderwijk open. Of hij nooit heeft nagedacht om er gewoon de brui aan te geven? ,,Nee. Hoe moet je je dag dan invullen? Ik geloof niet dat je gelukkig wordt van thuiszitten. Maar ik moet toegeven, ik ben nu wel even moegestreden.”

Profiel

Na een economische opleiding miste Albert Hotzky de deadline om zich in te schrijven voor een vervolgopleiding. Hij bleef daarom hangen in het hotel waar hij op dat moment als student werkte. Zo raakte hij verliefd op het horecavak en runde eerst een pannenkoekenschip en lunchroom in Zwolle. Daarna werd hij gevraagd om een Italiaans restaurant te ontwikkelen voor een projectontwikkelaar. Hij was daar zo enthousiast over dat hij er zelf mee verder ging en een tweede vestiging opende. Tussendoor kocht hij De Babbel in Barneveld. Door zijn ziekte moest hij zijn Italiaanse restaurants verkopen en kreeg daar zoveel spijt van dat hij nu in Nijkerk in de herkansing gaat. Hotzky woont in Nunspeet en heeft drie kinderen.

Geplaatst op: 17-02-2016