Afschrijvingslasten afgeschreven?

Hebt u een bv of nv, dan is de afschrijving op gebouwen in de afgelopen jaren voor u steeds verder aan banden gelegd. U kunt namelijk voor uw vastgoed alleen nog maar tot op de zogenaamde bodemwaarde afschrijven. De bodemwaarde sluit aan bij de WOZ-waarde. Feitelijk betekent dit dat er voor gebouwen nauwelijks nog afschrijvingslasten in mindering op de winst kunnen worden gebracht.

Er bestaan echter mogelijkheden om de investeringskosten van een gebouw toch ten laste van het resultaat te brengen.

De eerste mogelijkheid bijvoorbeeld is om te kijken of de WOZ-waarde niet te hoog is vastgesteld. Wanneer dat het geval is kunt u daartegen bezwaar maken. Een lagere WOZ-waarde leidt tot een hogere afschrijvingsruimte. Wanneer in het gebouw een of meer ‘werktuigen’ zijn te onderscheiden mag u die uit de WOZ-waarde van het gebouw ‘sleutelen’ en die vervolgens zelfstandig activeren en afschrijven. De afschrijvingsbeperking geldt niet voor huurdersinvesteringen. Deze mogen normaal worden afgeschreven. De beperking geldt ook niet voor een investering in een duurzaam gebouw dat u op grond van de VAMIL, de ‘willekeurige afschrijving milieu-investeringen’ kunt afschrijven.

Wanneer u een herinvesteringsreserve (HIR) hebt gevormd bij de vervreemding van een gebouw, mag die HIR worden afgeboekt op de kostprijs van het gebouw waarin wordt geherinvesteerd. U kunt ook een voorziening vormen voor toekomstige onderhoudskosten van het gebouw. De dotatie aan de voorziening is aftrekbaar. Is de bedrijfswaarde van een gebouw mogelijk lager dan de boekwaarde? Dan mag u dat verschil ook ten laste van de winst brengen. De afschrijvingsbeperking is namelijk niet van toepassing op afwaarderingen.

Hoewel de afschrijvingsbeperking op vastgoed dus behoorlijke impact kan hebben op de door u te betalen vennootschapsbelasting, zijn er nog best een aantal goede mogelijkheden om de ‘gesloopte’ aftrekpost weer goed in de steigers te zetten.

Bram Faber
Fiscaal Partner