Aantal inbraken bij bedrijven stijgt weer

NIJKERK – De criminaliteit op bedrijventerreinen in de gemeente Nijkerk zit weer voorzichtig in de lift. Tot en met september van dit jaar werd er 20 keer ingebroken bij Nijkerkse bedrijven.

Dat blijkt uit cijfers van de politie. In heel 2021 noteerde de politie slechts 13 gevallen van inbraak of diefstal bij lokale bedrijven. De criminaliteitscijfers liggen overigens nog altijd fors lager dan in het verleden. Ter vergelijking: in 2012 deden ondernemers nog 110 keer aangifte van inbraak of diefstal. In de jaren erna daalde dat aantal gestaag. De afname van het aantal inbraken hangt vermoedelijk samen met de collectieve beveiliging op de bedrijventerreinen.

Gestolen aanhangers
Dieven sloegen dit jaar onder meer toe aan de Smitspol in Nijkerk, op bedrijventerrein De Arkervaart. In februari namen onbekenden daar een aanhanger met steigermateriaal mee. Omdat de aanhanger voorzien was van een GPS-tracker, kon die de volgende dag teruggevonden worden. Soortgelijke diefstallen vonden kort daarvoor ook plaats in Ede en Scherpenzeel.

Aantal winkeldiefstallen stabielHet aantal winkeldiefstallen is juist stabiel. Tot en met september pakten Nijkerks winkeliers samen 40 mensen die zonder te betalen de winkel verlieten. In diezelfde periode vorig jaar werden er 43 winkeldiefstallen geregistreerd, blijkt uit de politiecijfers.

Geplaatst op: 16-11-2022