70 miljoen euro voor foodinnovatie

NIJKERK – Nijkerkse bedrijven in de foodsector kunnen de komende jaren aan de slag met miljoenen uit Den Haag. Er is in totaal ruim 70 miljoen euro beschikbaar voor de transitie naar een toekomstbestendig, gezond en duurzaam voedselsysteem.

De zogenoemde Regio Deal Foodvalley is een meerjarig partnerschap tussen het Rijk en verschillende regionale overheden, ondernemers, onderwijs- en kennisinstellingen. “In 2050 wonen er ruim 9 miljard mensen op de aarde. Het is een enorme uitdaging om al deze monden te voeden in het perspectief van klimaatverandering en het verdwijnen van landbouwgronden. Met deze deal kunnen we onze krachten bundelen en een cruciale bijdrage leveren aan gezond en duurzaam voedsel voor iedereen”, aldus voorzitter van het Bestuurlijk Overleg van de Regio Deal Foodvalley René Verhulst.

De miljoenen komen beschikbaar voor projecten die vallen binnen één van de drie hoofdthema’s van de deal. Het eerste thema is de versnelling van de transitie naar een toekomstbestendige, duurzame en circulaire landbouw. Het tweede thema gaat over voeding en gezondheid van prille start tot oude dag, waarbij innovaties mensen moeten verleiden tot het consumeren van gezonder en duurzamer voedsel. Het laatste thema draait om het verbinden van wetenschap, praktijkonderwijs, starters en bestaande bedrijven, met als doel het toepassen van innovaties in nieuwe en bestaande producten. Het is de bedoeling dat de projecten in de Regio Deal binnen drie jaar tot concrete resultaten leiden.

Geplaatst op: 12-09-2019